24SevenOffice hjälper redovisningsbranschen att överleva

"Byråer som inte tar steget över till AI och digitalisering fullt ut lever farligt."

Ståle Risa
Sponsrat innehåll

Även om AI och digitalisering medför många fördelar så kommer inte teknologin ensam att göra jobbet för byråerna. 24SevenOffice VD Ståle Risa uppmanar svenska redovisningsbyråer att tänka igenom byråns struktur och processer i samband med att byrån automatiseras.

”Dagens molnbaserade och AI-stödda system kan jämföras med en Formel 1-bil. Den går fantastiskt bra på en racerbana, men på en lerig skogsväg står den sig slätt. På samma sätt är det dumt och riskfyllt att investera i avancerad programvara utan att på samma gång förändra byråns affärsmodell. Det gäller att utnyttja systemen så att de arbetar med – inte mot – personalen”, säger Ståle Risa.

Han är övertygad om att redovisningsbranschen står inför stora förändringar.

”Den som arbetar traditionellt kommer att vara borta om fem år, det är min övertygelse. Samtidigt ska man komma ihåg att den här branschen har genomgått stora förändringar förr. Vi har ersatt räknestickan med miniräknaren som i sin tur ersattes av kalkylark och bokföringsprogram. AI är bara nästa verktyg vi ska ta till oss. Företagen kommer att behöva en bra konsult och rådgivare även i framtiden”, säger Risa.

I framkant med AI-Assistant

24SevenOffice har utvecklat en AI-assistent som skördar stora framgångar i Norge och som kommer att lanseras i Sverige inom kort. Assistenten används framförallt till bokföring av leverantörsfakturor. I framtiden kommer teknologin kunna automatisera flera områden.

”AI-assistanten blir bara bättre och bättre. När vi hösten 2018 lanserade AI Assistenten klarade den 41 procent av fakturorna helt automatiskt. För några av de företagen som har använt lösningen i ett halvår, är siffran i dag över 80 procent”, säger Ståle Risa och lägger till:

“Här finns det ingen tid att förlora och det är viktigt att komma igång snabbt för att få en konkurrensfördel.”

Anpassning av prismodellen

Redovisningsbyrån Credité i Stockholm är redan igång med automatisering och implementeringen av 24SevenOffices AI-assistant. Byrån tror starkt på automatisering och kommer därför under våren att stöpa om byrån i grunden – både när det gäller interna strukturer och prissättning.

Lina Höglund

”Förr gjorde alla redovisningskonsulter alla moment. Nu delar vi upp oss i två team. Första teamet tar hand om löpande bokföring och att kvalitetsgranska och träna assistenten. Team två ska inrikta sig på rådgivning, rapportering och bokslut”, säger Lina Höglund, affärsområdeschef på Credité och en av byråns grundare.

Med hjälp av automatisering kommer Credité spendera mindre och mindre tid på bokföring.

“Vår prismodell idag baseras i stor grad på timpris, så som majoriteten av redovisningsbranschen. Om vi inte ändrar vår affärsmodell så kommer vi att bli utkonkurrerade från marknaden då vår omsättning kommer försvinna. Vi kommer under våren ändra hela vår affärsmodell genom att gå bort från timpris för den fortlöpande redovisningen”, säger hon.

Bättre och mer aktuell rådgivning

“Med automatiserad och AI-baserad redovisning så kommer vi kunna erbjuda våra kunder bättre och mer aktuell rådgivning, tack vare tekniken. Vi kommer också kunna frigöra tid som vi kan läggas på exempelvis rådgivning. Rådgivning ger våra kunder mervärde och därmed en högre betalningsvillighet”, säger Höglund och lägger till:

“24SevenOffice:s erfarenhet både från den teknologiska sidan men även från redovisningsbranschen är guld värd för oss och vi är mycket nöjda med att kunna samarbeta med dem”.

Ladda ner 24SevenOffice AI-guide eller kontakta oss för en AI-presentation.

Sponsrat innehåll
Jonas Håkansson

joh@24sevenoffice.com