Kunder rasar mot Bokios nya betalmodell
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Bokföringstjänsten Bokio, som i grundutförandet är gratis, växlar upp takten i arbetet att få kunderna att betala för programvaran. Med en ny prismodell avgiftsbeläggs en rad funktioner som tidigare varit gratis.
”Vår ambition är inte att Bokio ska vara bra för att det är gratis, utan att du som användare uppskattar Bokio för att vi faktiskt skapar ett riktigt värde för dig som kund. De tjänster som vi under de senaste åren förfinat och adderat till Bokio kommer att flyttas till en betalplan”, skriver Bokios grundare Viktor Stensson på den egna webbplatsen.
Den nya prismodellen införs den 1 oktober men redan i början av augusti kommunicerades förändringarna till kunderna, tillsammans med ett erbjudande om 50 procent rabatt för den som vill gå över till betaltjänsterna. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Bokio har sedan starten för sex år sedan tryckt på hårt på att tjänsten är gratis, och bland annat skrivit “gratis för alltid” i sin marknadsföring. Många kunder känner sig därför svikna. När Viktor Stensson informerar om förändringarna på Bokios egen Facebookgrupp reagerar 72 medlemmar med en arg emoji.
”Riktigt illa att inte ge mer framförhållning. Ett seriöst företag hade gett en chansen att avsluta sitt bokföringsår under nuvarande avtal”, skriver en kund.
”Eftersom jag rekommenderat tjänsten till 10+ kunder så har Bokios brustna löften gjort mig till lögnare också, det är svårsmält”, skriver en annan.
De missnöjda användarna får eldunderstöd av PC för Allas redaktör Martin Appel. Han kallar Bokios agerade “knarkhandlarmetoder” och menar att bokföringsprogram är “något man blir beroende av, bildligt talat”.
Men många kunder försvarar Bokio och har förståelse för att bolaget måste ha intäkter. Under det senast kända räkenskapsåret omsatte Bokio AB 6 Mkr och redovisade en förlust på 31 Mkr.
Bokios presschef Adam Norlin Persson säger till Revisionsvärlden att vissa reaktioner varit oväntat starka.
”Vi väntade oss reaktioner och vi uppfattar att det är en minoritet som är missnöjda. Kritik är alltid uppskattat men vissa kommentarer har varit över gränsen. Samtidigt är vi glada över att så många användare står upp för oss”, säger han.
Till nättidningen Breakit säger vd Viktor Stensson:
”Vi kunde ha varit tydligare i vår kommunikation för ett par år sedan när det kom till vad som faktiskt skulle vara gratis för alltid”.
En funktion som avgiftsbeläggs är Bokios ”smarta bokföringsmallar”, som innebär att programmet ger förslag på konton när något ska bokföras.
”Jag förstår att användarna vill ha detta. Vi har sagt att vi kommer ta betalt för automation, särskilt som våra bokföringsmallar är extremt välutvecklade”, säger Adam Norlin Persson.
Kunderbjudandet Balans, med bland annat automatisk avprickning av fakturor, kostar 149 kr/månad medan erbjudandet Business, som dessutom inkluderar bland annat automatisk import av transaktioner från bankkonton och prioriterad support, kostar 299 kr/månad.
Bokio säger sig ha 100 000 registrerade användare i Sverige och Norlin Persson bedömer att antalet aktiva kunder i Sverige är cirka 60 000.
Hur många av dessa räknar ni med ska bli betalande kunder i och med den nya prismodellen?
”Det är svårt att säga, men tusentals har anmält sig bara den senaste veckan”, säger Adam Norlin Persson.
Bokios aktuella kunderbjudande innebär att den som redan nu anmäler sig till betaltjänsten får cirka 50 procent rabatt, och därmed betalar 75 kr/månaden för kunderbjudandet Balans. I samband med detta adderar Bokio nya funktioner, som automatisk synk med bankkonto.
Förändringen i Bokios prismodell kan ses i ljuset av att bolaget, som startade som gratistjänst, i fjol köpte Red Flag, som är en redovisningstjänst mer lik exempelvis Dooer, PE Accounting och Wint.
Bokio utmanar förutom programvarubolag och redovisningsbranschen även storbanker med tjänster som företagskonto. I fjol öppnades plattformen även för redovisningsbyråer och bolaget vill samarbeta med redovisningsbyråer med en nyutvecklad ”byråmiljö”, se tidigare artikel.