Varningsflaggorna för högriskkunder

Sponsrat innehåll från Trapets

Att minimera kundrisken är en fundamental del av arbetet mot penningtvätt och finansiering av terrorism. När du tar in nya kunder på din redovisnings- eller revisionsbyrå är det viktigt att vara vaksam på vissa aspekter som kan vara tecken på en ökad kundrisk.

”Det är viktigt att få på plats en standardiserad process för onboarding av nya kunder som inkluderar grundläggande kundkännedom. Det innebär att man bör samla in all nödvändig information och sätta tydliga förväntningar från start”, säger Gunnar Jacobson, Senior Advisor på Trapets, ett bolag som hjälper företag att bekämpa finansiell brottslighet och uppfylla regelkrav.

”Det hjälper till att bygga en stark grund för kundrelationen och kan avslöja eventuella problem tidigt.”

Läs mer om Trapets KYC.

Följande varningsflaggor bör du hålla ett öga på.

  • Kundens trovärdighet och integritet: Du bör bedöma om kunden har en god historik av att följa lagar och regler, samt om de är ärliga och pålitliga i sin redovisning och ekonomiska förvaltning.
  • Ovilja att lämna information: Var försiktig om en potentiell kund tvekar att dela med sig av viktiga dokument eller ge detaljerad information om sin verksamhet.
  • Finansiell stabilitet: En noggrann bedömning av kundens finansiella hälsa är nödvändig för att bedöma risken för uteblivna betalningar eller andra ekonomiska problem som kan påverka företagets arbete och resultat.
  • Ovanliga affärsmetoder: Alla metoder som avviker från branschens normer kan vara varningssignaler.
  • Högriskbranscher: Vissa branscher anses ha högre risk på grund av rådande regelverk eller typen av transaktioner.
  • Snabb tillväxt eller nedgång: En kund vars verksamhet upplever ovanligt snabb tillväxt eller nedgång kan kräva extra granskning.
  • Komplexa ägarstrukturer: Komplexa affärsstrukturer kan ibland användas för att dölja ägarskapet, vilket kan vara ett tecken på penningtvätt eller annan olaglig verksamhet.
  • Kommunikation och avtal: Tydliga och välskrivna avtal och kommunikation om förväntningar och ansvar är avgörande för att undvika missförstånd och konflikter som kan uppstå under arbetets gång.
  • Byte av konsult: Om kunden ofta har bytt revisor eller redovisningskonsult är det viktigt att förstå varför.

Genom att tidigt i kundrelationen hålla ett öga på högriskbeteenden och historik går det att undvika eventuella problem i ett senare skede.

Läs mer om Trapets KYC.

Sponsrat innehåll från Trapets

Annons

[email protected]