Malin Nasiell lägger alla ägg i kulturkorgen

Malin Nasiell

Smal- eller bredspåret, vad är bäst för att få byrån att växa? Det är en av frågeställningarna när revisions- och redovisningsbranschens främsta nytänkare och innovatörer samlas på nättidningen Revisionsvärldens seminarium Avspark 2022 på torsdagen.

“Jag drivs av lust, därför tänker jag tacka nej till kunder utanför kulturbranschen.”

Det säger Malin Nasiell på scen i Westmanska Palatset i Stockholm där nättidningen Revisionsvärlden på torsdagen kickade igång det nya året med eventet Avspark 2022 inför en nyfiken branschpublik. Nasiell representerar en av de tre redovisningsbyråer som är här för att belysa en av dagens två huvudfrågor, är det nischa eller bredda verksamheten som gäller?

Efter 25 år i kulturbranschen, med jobb som förlagschef, producent och festivalchef samt pressansvarig, startade Malin Nasiell i höstas redovisningsbyrån Nasiell & Nasiell tillsammans med sin syster Sara som bland annat har ett förflutet på Sveriges Radio.

“I kulturbranschen är det ridå ned vad gäller förståelsen för ekonomi och för att planera framåt. I kulturbranschen köper man inga hus i Provence.”

Vad gäller det förstnämnda utgör Malin Nasiell helt klart ett undantag. Huruvida det gäller även det sistnämnda är mer oklart. Hon berättar att hon alltid varit intresserad av ekonomi och att såväl hon som systern nu, inför bildandet av den gemensamt ägda byrån, utbildat sig till redovisningskonsulter.

Intresset från en pandemipressad bransch har inte låtit vänta på sig.

“Jag la ut ett inlägg på Facebook, sedan har förfrågningarna öst in, från såväl stora som små aktörer. Den röda tråden är att de inte förstår hur de ska driva sina verksamheter. I många fall lever de på olika kulturstöd, det är något vi vill hjälpa till med. Eller hur de kan öka sina biljettintäkter”, säger Malin Nasiell. “Det är rådgivningen jag kommer att fokusera på framgent.”

Revisionsvärldens chefredaktör Martin Hammarström frågar hur de tänker sig att ta betalt för rådgivning av aktörer som i många fall har en väldigt ansträngd ekonomi.

“Jag har jobbat mycket med ansökningar om kulturstöd men också suttit i många förhandlingar med syftet att höja arvoden. Förutom att hjälpa våra kunder att få ordning på siffrorna så kan vi hjälpa dem att få bättre lönsamhet i sina produktioner.”

Lotta Carlsson

Andra aktörer som under förmiddagen istället visade hur verksamheten kan breddas var Lotta Carlsson, vd på Xcaret Ekonomikonsult från Torshälla, som fått rejält med uppmärksamhet såväl genom utmärkelser som i media, Mattias Segerbrand, kreativ ledare på Saldo Redovisning samt Per Albin Wilhelmsson, medgrundare till it-konsulten Added.digital där Saldo Redovisning nyligen blev hälftenägare.

Xcaret Ekonomikonsult sticker ut genom att erbjuda finansiering, såväl lån som riskkapital, till sina kunder och Saldo Redovisning vill fokusera på sådant som sker före och efter själva bokföringen, allt självklart genom smarta digitala lösningar.

“Det som driver oss varje dag är att vi hatar bokföring”, provocerar Mattias Segerbrand.

Jill Bederoff

[email protected]