Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

”Alla medarbetare ska utvärderas av alla”

Karriär

Susanne Tillqvist. Foto Jenny Hammar.

Ett nytt och bättre ledarskap krävs om exempelvis revisions- och konsultbyråer ska behålla sin attraktionskraft som arbetsgivare. Det var konsensus på plattformen WizWomens seminarium Special event 2020, som arrangerades i Stockholm i fredags. WizWomen är en grupp toppkvinnor inom professional services, det vill säga konsult, revisions-, kommunikations- och advokatbranscherna.

”Rådgivning är ett hantverks- och ett lärlingsyrke, en förutsättning har alltid varit att yngre lär av äldre. Det är därför som branschen står och faller med att dagens ledare förmår motivera och lära upp morgondagens rådgivare”, säger Lise Tormod, VD på managementkonsultfirman Cordial.

Susanne Tillqvist , initiativtagare och grundare till WizWomen, anser att det finns oroande tecken på att rådgivningsbranschen tappar i attraktionskraft.

”Vi har ett kompetensläckage, även om det inte ser lika ut i alla delar av professional services. Inom affärsjuridik är man mer van vid att kompetens går till kundsidan, men duktiga bolagsjurister kommer även tillbaka till byråerna. Inom managementkonsultfirmor är det värre. De som går från konsultsidan till växande scaleupbolag kommer sällan tillbaka. För att förbättra balansen krävs ett nytt ledarskap”, säger Susanne Tillqvist.

Många på seminariet anser att de unga konsulterna motiveras på delvis andra sätt än personer födda på 1960 och 1970-talen. Det skapar en utmaning för byråerna. Några åsikter som yttrades under seminariet:

• ”Konsulttrappan är inte så intressant för yngre, man vill inte bli delägare i lika hög utsträckning som tidigare. Dessutom vill man inte höra att det tar 15 år att bli en bra konsult. Man vill vara den där unika rådgivaren, inte en kugge i ett byråmaskineri.”
• ”Man vill ha jättemycket feedback. Men får man feedback på fel sätt blir man kränkt.”
• ”Det finns ett stort glapp mellan verkligheten och det löfte vi ger till dem som anställs. Vi talar om mellanmål, träning och resor. Verkligheten kan vara att jobba sent, ensam, i ett rum utan fönster.”
• ”Det är svårt att bygga en företagskultur när medarbetarna tillbringar så mycket tid hos kunden. De får i sig mer av kundens bolagskultur än byråns.”
• ”Våra kunder vill i ökad utsträckning jobba med seniorer. De är inte så sugna på att hjälpa oss att bygga upp våra juniora konsulter. Hur ska de som kommer direkt från skolan kunna utvecklas?”

Några recept på lösningar gav Tone Myhre-Jensen , vd på Advokatfirman Cederquist. Hon anser att professional-servicebolagen måste utveckla belöningssystem som kopplar ihop både ekonomiska och sociala faktorer.

”Tiden är förbi då man som konsult bara utvärderas efter hur den egna affären presterar. Alla medarbetare ska utvärderas av alla. Hur väl man arbetar i enlighet med företagskulturen ska ha en direkt påverkan på ersättningen”, säger Tone Myhre-Jensen.

WizWomen grundades i december 2018 av EY Alumnen och managementkonsulten Susanne Tillqvist tillsammans med Lise Tormod, vd för Cordial. Plattformen består av kvinnor på delägarnivå från advokat-, revisions-, kommunikations- och managementkonsultbranscherna. BDO:s vd Malin Nilsson, PwC-delägaren Helena Kaiser de Carolis och chefen för Grant Thorntons Stockholmskontor Monika Wannholm är några kända revisorer bland medlemmarna.

Tone Myhre-Jensen. Foto: Jenny Hammar.

Senaste från Revisionsvärlden