”Vi kommer medverka i återuppbyggnaden av Ukraina”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Revisionsvärlden träffar Niklas Sonkin, vd för Accountor Group, på bolagets kontor i Stockholm. Finländaren är hitrest för att träffa ledningen i Sverige.
”Det är faktiskt den första utlandsresa jag gjort efter pandemin. Det är fint att vara i Stockholm igen”, säger Niklas Sonkin.
Finländaren bodde i Stockholm under de åtta år han var vice vd för teleoperatören Tele2. Dessförinnan hade han bland annat tunga chefsroller inom Telia Sonera. Sedan 2018 leder han Sonkin Accountor-koncernen, som har 2 300 medarbetare i sex länder. Huvudkontoret ligger i Esbo utanför Helsingfors. Gruppen omsatte 238 miljoner euro 2021 och verkar förutom i de stora nordiska länderna även i Nederländerna och Ukraina.
Hur gick 2022?
”Vi har inte kommunicerat några siffror för fjolåret, men jag kan säga att det gick bra. Omsättningen ökade med tvåsiffriga tillväxttal på alla våra tjänsteområden. Mest växer vi inom programvarudelen, men även outsourcingdelen går bra”, säger Niklas Sonkin.
Outsourcingdelen är koncernens ursprung och är verksamheten inom redovisning och lön samt rådgivning och interimstjänster. Programvarudelen innehåller varumärken som Accountor Finago och Procountor.
”Programvarudelen står nu för mer än en tredjedel av intäkterna”, säger Niklas Sonkin.
Hur går outsourcingdelen i Sverige?
”Den går bra. Vi växer organiskt och gör även förvärv. Totalt handlar det om tvåsiffriga tillväxttal”, säger Niklas Sonkin.
Bara i år har svenska Accountor kommunicerat två förvärv; Alium Ekonomi och Öhman & Partners, båda baserade i Stockholm.
Det känns som att förvärven blivit fler, är det rätt?
”Så är det. Under ett par år tog vi en paus när det gäller förvärv eftersom vi ville fokusera på automation och att utveckla våra processer. Men sedan några år gör vi förvärv igen, sedan 2018 handlar det om totalt 24 förvärv i Finland, Sverige och Danmark. De flesta är mindre redovisningsbyråer, men även programvaruföretag ingår i siffran”, säger Niklas Sonkin.
Även konkurrenter som Ludvig & Co, Talenom och ECIT är ute och fiskar efter svenska byråer. Uppfattar du att priserna gått upp?
”Vi betalar aldrig för mycket, och tackar även nej till många byråer. Vi räknar med 8000 byråer i Sverige, man ska komma ihåg att konsolideringen bara har börjat. Vi vill absolut vara aktiva även framöver”, säger Niklas Sonkin.
Hur är konkurrenssituationen när det gäller förvärv av mindre byråer, i Sverige jämfört med andra länder.
”Jag uppfattar att det händer mest i Finland och Sverige just nu.”
Vad är det som driver konsolideringen?
”Digitalisering och automatisering är en viktig faktor, men även ökade myndighetskrav. Jag tänker bland annat på hur du måste skydda data, kundkännedom och regler för att motverka penningtvätt. Det är många byråer som varken har kunskap eller resurser att hänga med.”
Revisionsvärlden har i en sammanställning visat att 35 redovisningsbyråer under år 2022 fick sanktionsavgifter om totalt nära 17 Mkr efter att länsstyrelser underkänt deras rutiner för att motverka penningtvätt.
Har Accountor drabbats av den här typen av böter i något land?
”Nej, lyckligtvis inte.”
Branschorganisationen FAR har haft ett möte med ansvariga chefer på länsstyrelserna och hoppas på ”en konstruktiv dialog” om tillsynen. Är myndigheterna alltför nitiska?
”Nej, detta är viktiga frågor. Hotet om böter är inte det som driver oss att arbeta med dessa frågor. Vi vill helt enkelt bara arbeta med seriösa kunder.”
Den 9 mars i fjol, ett par veckor efter att Ryssland startade den storskaliga invasionen av Ukraina, kommunicerade Accountor att man skulle dra sig ut marknaden. Bolaget hade då verkat i Ryssland i 30 år och hade över 260 anställda i landet.
Var det ett lätt beslut att lämna Ryssland?
”Ja, det var det faktiskt. Vi lyckades sälja verksamheten till ett par tidigare chefer och de verkar idag under att annat namn. Framför allt har de hjälpt internationella företag att avveckla sina verksamheter i Ryssland. Det tar ju tid, anställda måste få sina löner utbetalda och så vidare.”
Har några av uppdragen kunnat överföras till andra länder?
”Nej, vi har som sagt sålt verksamheten. Vi fick inte mycket för den, men det blev heller inga avvecklingskostnader.”
Ni har även verksamhet i Ukraina, hur går den?
”Verksamheten går bra. Våra medarbetare jobbar i väldigt svåra förhållanden men trots det har de gjort ett otroligt bra jobb. En del av våra medarbetare har jobbat från vårt kontor i Nederländerna och resten från olika orter i Ukraina. Accountor har både internationella och ukrainska bolag som kunder. Vi kommer att stanna kvar i Ukraina och medverka i återuppbyggnaden av landet”, säger Niklas Sonkin.