Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Ljusdalsbyrån växer vidare

Intervju

Redovisningsbyrån Midama ekonomi är årets tillväxtbyrå i Gävleborgs län. Ägaren Lars Ottosson startade byrån 2004 och idag har Midama 19 anställda. Omsättningstillväxten det senaste räkenskapsåret uppgick till 18 procent. Midama är den största redovisningsbyrån i Ljusdal och har en hel del traditionella kunder som kommer in på kontoret. Men Midama är även hälftenägare till ett bolag som Lars Ottosson kallar ”Uppsalakontoret” och som drivs av hans söner David och Marcus. Uppsalakontoret är en heldigital verksamhet ansluten till det digitala franchisekonceptet Slipp, vilket Ottosson menar hjälper hela Midama i digitaliseringsarbetet.

Hur långt framme skulle du säga att Midama är när det gäller att anamma och testa nya tekniklösningar?

”Jag tycker vi ligger långt framme, och vi inspireras mycket av det vi ser på Uppsalakontoret och inom Slipp. Vi kan som hälftenägare av det bolaget plocka russinen ur kakan och applicera det vi tycker är bra på en traditionell byrå. Det är en av våra framgångsfaktorer. En viktig princip för oss är att vi inte vill se ett papper mer än en gång. Får vi in fysiska dokument skannar vi in dem, för att sedan lagra i en molndatabas.”

Så ni tar ni fortfarande emot fysiska papper?

”Vi har aldrig sagt nej till en kund, men efter att vi har tagit emot en pärm lämnar vi tillbaka den till kunden när den är inskannad. Vi sparar inga fysiska papper. Men självklart vill vi helst ha det digitalt.”

Finns det en fördel att ni har vuxit till 19 anställda när ni ska titta på ny teknik, eller hade det fungerat också för en mindre byrå?

”Vi betalar ganska mycket för de programmen vi använder, och programleverantörerna lyssnar på oss, vilket är en fördel med att vara så pass många. Vi får faktiskt bra gehör för våra synpunkter.”

Vilken typ av kunder kommer till Midama i Ljusdal, respektive Slippverksamheten i Uppsala?

”De som hamnar i exempelvis Slipp är ofta enmanskonsulter som är drivna, tekniskt kunniga och har registrerat sina bolag innan de börjar leta efter en billig redovisningslösning.”

Brukar kunder komma till Midama redan i uppstartningsfasen, eller uppstår behovet av en redovisningsbyrå när de kört sin verksamhet en tid?

”De vanligaste är att de kommer innan och att vi tillsammans registrerar bolaget. Men det blir allt vanligare med de kunder som redan har registrerat ett bolag när de kommer och vill ha hjälp.”

Vill ni fortsätta växa?

De stora drakarna drar sig undan från de mindre orterna, så jag tror att vi har goda förutsättningar att växa. Vi tar hela tiden kunder från de stora aktörerna”, avslutar Lars Ottosson.

Midama ekonomi blev även år 2018 Årets tillväxtbyrå i Gävleborgs län, nu har Lars Ottosson alltså två diplom på väggen. Intervjun gjordes vid Byrålunch, en digital och regional nätverksträff som anordnas länsvis. Bakom Byrålunch och priset Årets tillväxtbyrå står Revisionsvärlden och mjukvaruföretaget Agoy. Läs mer här.

Senaste från Revisionsvärlden