Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

”Faktum är att ingen slutat”

Intervju

Umeåbaserade Cloud Redovisning är Årets tillväxtbyrå 2023 i Västerbottens län. Byrån startade 2019 av Samuel Önnbo och Per Lindström och har i runda slängar dubblat omsättningen varje år sedan start. Tillväxten har varit främst organisk, men även genom förvärv. I fjol köptes Ekonomikollen i Umeå, som blev Årets tillväxtbyrå 2021 av Hanna Wiik. I år tog Cloud-trion Lisa Vilminko, Samuel Önnbo och Per Lindström emot tillväxtpriset för 2023 på nätverksträffen Byrålunch Umeå. Revisionsvärlden ställde några frågor.

Nu har ni två diplom; ert eget för 2023 och Hanna Wiiks för 2021. Har ni plats för fler på kontoret?

”Jodå, vi har plats och vi vill fortsätta växa”, säger Per Lindström.

Ska vi prioritera förvärv eller organisk tillväxt framöver?

”Vi tror på en kombination. När vi gör förvärv har det ofta varit för att få in ny kompetens till byrån. Ekonomikollen hade exempelvis lönekompetens som vi då behövde stärka upp med”, säger Samuel Önnbo.

Förutom Umeåkontoret har ni ett kontor i Stockholm. Är det också resultatet av ett förvärv?

”Nej, Stockholmskontoret öppnades för att en medarbetare ville flytta dit. Vi ville inte släppa honom, så han är kvar hos oss och jobbar därifrån”, säger Per Lindström.

Om ni skulle göra ytterligare förvärv, skulle det vara i Umeå, Stockholm eller i någon annan stad?

”Det håller vi öppet, det viktigaste är att personkemin stämmer”, säger Samuel Önnbo.

Förutom förvärv, vilket är ert tillväxtrecept?

”En viktig faktor är att behålla personalen, exempelvis han som ville till Stockholm. Vi vill bygga en företagskultur som är både uppmuntrande och tillåtande och vi försöker att bry oss om varandra. Faktum är att ingen slutat på Cloud Redovisning – hittills”, säger Samuel Önnbo.

Hur arbetar ni med marknadsföring och försäljning?

”Vi försöker att bygga en kultur på byrån där vi genuint bryr oss om kunden. Vi vill att man är stolt över sin arbetsplats och givetvis berättar för andra vad vi jobbar med. Det ger ringar på vattnet och vi kommer att få in fler kunder”, säger Per Lindström.

Både Per Lindström och Samuel Önnbo har tidigare jobbat med marknadsföring och anser att redovisningsbranschen i stort är relativt dålig på kommunikation.

”Det finns många som jobbat på byrå i 10 år men aldrig tagit in en egen kund. Det är ett problem för branschen, men samtidigt är det många kollegor får ont i magen så fort vi börjar tala om sälj. Det bästa är att undvika det ordet”, säger Samuel Önnbo.

Så hur är det på Cloud redovisning, förväntas alla medarbetare sälja?

”Nej, vi ringer inte kalla samtal till potentiella kunder. Men vi ska alla berätta om vår kompetens när vi träffar vänner, bekanta och släktingar. Jag hoppas att medarbetarna är stolta över att jobba på Cloud redovisning och att det kommer naturligt. Vi talar om de här sakerna redan på anställningsintervjun. Den som gillar stämpelklocka och bara vill bokföra sina timmar och sedan gå hem kanske inte passar in hos oss. Viktigast av allt är trots allt kundfokus. Den bästa marknadsföringen är när befintliga kunder talar väl om Cloud”, säger Per Lindström.

Intervjun gjordes på Byrålunch Umeå, en nätverksträff för byråledare.

Läs även Revisionsvärldens intervju med Hanna Wiik på Ekonomikollen från 2021.

Senaste från Revisionsvärlden