Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Spännande vägval för Talenom

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Finländska Talenom förvärv av spanska ekonomiplattformen Nomo är spännande eftersom den så tydligt visar att redovisningskoncernen anser att egen mjukvara är en viktig del av erbjudandet mot kund. Talenom är etablerat i tre länder, men strategierna spretar på de olika marknaderna.

I Finland har Talenom utvecklat en egen ekonomimjukvara. En basversion av denna har fått ett eget varumärke TiliJaska, som i sin enklaste version är gratis för användaren. Strategin känns igen från Visma-ägda Bokio. När det gäller den dubbla varumärkesstrategin (Talenom och TiliJaska) finns paralleller till gratisprogrammet Dooer, som ingår i samma bolagsgrupp som redovisningstjänsten Voitto.

I Sverige har Talenom etablerat sig genom en serie förvärv, nu senast Mazars redovisningsdel. Bolaget har skapat en svensk version av TiliJaska (i dagsläget utan eget varumärke) och tanken är att i höst börja föra över småkunder till det egna systemet. Om man lyckas med detta utan att sänka priset mot kund kommer lönsamheten i den svenska verksamheten höjas.

I Spanien startar man i stället med att köpa programvaran, om man bortser från byrån Avalanding, som väl i första hand var ett sätt att få lokal kunskap av den spanska marknaden. Nu gissar jag att Talenom väljer ett av följande spår:

  1. Man köper i snabbt tempo köper spanska redovisningsbyråer, som sedan går över till att jobba i Nomo. Nomo är visserligen inget bokföringsprogram utan verkar var ett verktyg för bland annat fakturering, betalningar och skatt. Men kombinationen av programvara och redovisning påminner om den nya svenska redovisningskoncernen Freedom, där ett antal redovisningsbyråer gått samman och ska använda det egna redovisningsprogrammet Bflow, se tidigare artikel. Men det skulle även innebära motsatt tillvägagångssätt jämfört med Sverige, där Talenom började med byråer och därefter introducerar den egna mjukvaran.
  2. Eller så utvecklar man Nomo till en digital och platsoberoende fullservicetjänst genom organisk tillväxt. Det skulle vara mera likt svenska Wint eller Dooer/Voitto.

Martin Hammarström

Chefredaktör

Senaste från Revisionsvärlden