Koordinerad motoffensiv om kommunal yrkesrevision
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
I början av året släppte Revisorsinspektionen (RI) en så kallad tematillsyn om kommunal yrkesrevision, alltså de personer på framför allt big-four byråer som biträder de förtroendevalda revisorerna i kommuner och regioner.
Där slog RI fast att ”tillsynen över revisionsbolagens, de auktoriserade och godkända revisorernas medverkan i den kommunala revisionen behöver stärkas.”
SKYREV, branschorganisationen för kommunala yrkesrevisorer som har en egen certifiering av revisorerna, har varit motståndare till RI:s planer. I tidskriften Kommunal Ekonomi (nr 2 2020) skrev SKYREV:s ordförande Anneli Lagebro (till vardags revisionsdirektör i Region Stockholm) att RI ”landar snett i flera frågor”.
Hon anser precis som SKR att det behövs en bredare kompetens än bara redovisningsrevision i de kommunala revisionsuppdragen.
”Revisorsinspektionen bortser från att den kommunala revisionen har sin utgångspunkt i kommunallagen och inte i revisorslagen”, skrev Anneli Lagebro och påminde om att SKYREV, FAR och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) på egen hand arbetar med att ta fram ett ramverk och en tydligare standard för kommunal redovisningsrevision.
Därefter har det varit mycket tyst i frågan – tills nu. I förra veckan gick Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, ut på bred front mot RI.
• I en delvis spetsigt formulerad skrivelse till Finansdepartementet och Justitiedepartementet ber SKR regeringen att se över RI:s instruktion och uppdrag ”så att kommuners och regioners tillgång till yrkesrevisorer med adekvat kompetens inte undermineras”. I klartext vill den mäktiga organisationen alltså att regeringen stoppar RI från att utöva tillsyn över kommunala yrkesrevisorer.
• I ett pressmeddelande skriver SKR:s ordförande Anders Knape att RI:s beslut ”riskerar den kommunala revisionens helhetssyn” och att beslutet om att kommuner och regioner måste använda auktoriserade revisorer ”står i konflikt med kommunallagen”.
• I en debattartikel i FAR:s tidning Balans skriver Anders Knape att RI envisas med ”att pressa in revisionen i kommuner och regioner in i revisorslagens bestämmelser, som handlar om den privata sektorns revision.”
• I ett blogginlägg skriver SKR:s chefsekonom Annika Wallenskog att RI saknar ”rådighet över kommuner och regioner och dess verksamheter och de har inte fått någon ny uppgift att granska detta i sitt regleringsbrev”.
Den koordinerade motoffensiven från SKR kommer efter att RI sagt åt de stora revisionsbyråerna att de måste sätta en auktoriserad revisor som ansvarig för redovisningsrevisionen (alltså finansiell revision) i kommuner och regioner.
De stora vågar troligen inte annat än att lyda RI, oavsett om de anser att myndighetens syn är rätt eller ej. En del kundansvariga kommunala yrkesrevisorer på big four-byråer tycks under sommaren och hösten ha fått en ”överrock” i form av en auktoriserad kollega, något som sannolikt skapat en del friktion och missnöje. SKR:s Anders Knape skriver att ”just nu bemannar revisionsföretagen olyckligt om på sina kommunala uppdrag för att följa Revisorsinspektionen.”
Varken RI eller SKYREV, med 300 medlemmar, kan svara på hur många kommunala yrkesrevisorer som samtidigt är auktoriserade. Jag har gjort ett stickprov genom att kolla upp ett slumpmässigt urval av SKYREV-certifierade revisorer på RI:s webbplats. Endast 10 procent av de SKYREV-certifierade revisorerna i stickprovet var auktoriserade.
RI satte bollen i rullning genom sin ”tematillsyn” för snart ett år sedan. Nu vaknar SKR. Hur länge dröjer RI:s nästa drag?