Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Konsultjättarna känner till riskerna – ändå måste de förvärva

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Att ledarduon för PwC:s Experience Center i Stockholm – Petra Stenqvist och Susanna Backman – startar egen verksamhet, se separat artikel, visar hur svårt det är att bygga konsultbolag genom förvärv.

PwC var på många sätt tidigt ute när de 2017 köpte Pond, en firma som förr skulle kallats reklambyrå och på modern svenska kanske specialist på varumärken och digitala strategier. Därefter har Accenture Interactive köpt Kaplan och The World Love, Deloitte köpt Acne och i fjol var det EY som förvärvade Doberman för 156 Mkr (japp, köpeskillingen är en nyhet).

Det ska bli intressant att se hur PwC:s Experience Center, som sitter i egna lokaler i Stockholm, klarar avhoppen. På ”experience”-kundlistan finns bland andra statliga SJ och bostadsutvecklaren Bonova.

En snabb jämförelse mellan webbplatserna för nystartade Agena Tech och PwC:s Experience Center ger vid handen att Agena Tech är mer it-inriktat och Experience Center mer varumärkesinriktat, men osvuret är bäst.

Agena Tech ska anlita utvecklare i Ukraina, något liknande borde ha varit möjligt inom PwC. Agena Tech säger sig också vara öppet för att jobba för startupbolag mot betalning i form av aktier, något som kanske inte fungerar på storbyrån.
Konsultjättarna känner till riskerna med förvärv, ändå kan de inte låta bli att köpa verksamheter i gränslandet mellan varumärkesutveckling och webb/mobil. Drivkraften är den digitala omställningen hos kunderna, där de traditionella managementkonsulterna anses ligga efter.

Som EY:s Nordenchef Jesper Almström uttryckte det i samband med Doberman-köpet:

“Risker finns alltid vid förvärv, men riskerna är större om man väljer att inte göra något. Vårt erbjudande stärks och våra strategikonsulter kommer att ha tydlig nytta av de kompetenser som Doberman tillför.”

Martin Hammarström

Chefredaktör

Senaste från Revisionsvärlden