VIEW Group spränger miljardvallen
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Norska outsourcingkoncernen View Group, där redovisningsdelen View Ledger är största affärsområde, redovisar en omsättningsökning på 71 procent till 922 miljoner norska kronor för 2023. Den organiska tillväxten anges till 13 procent.
Rörelseresultatet (EBIT) ökar med cirka 50 procent till 31 miljoner norska kronor.
”Lönsamheten i koncernen förblev stabil jämfört med 2022, vilket är en stark prestation med tanke på årets integrationsaktiviteter. Koncernen fortsätter att uppleva en betydande ökning av räntebetalningar på grund av en högre räntor, samt en förlust på valutakursförändringar på grund av en svagare norsk krona mot svenska kronan och euro”, skriver View Group.
I ett pressmeddelande uppger bolaget att omsättningen nyligen passerade 1 miljard norska kronor på rullande årsbasis och att man vill fortsätta att växa.
“Vi tror att vi kan tredubbla vår verksamhet under de kommande fem åren”, skriver bolaget.
Den norska marknaden är fortfarande den största och står för drygt hälften av intäkterna. Därefter kommer den svenska verksamheten som efter förvärvet av bland annat RSM:s redovisningsdel genererar 37 procent av intäkterna. Koncernen har åtta kontor i Sverige, omsätter 342 miljoner norska kronor och har 293 anställda.
Den finska verksamheten uppges ha vuxit organiskt med hela 14 procent under 2023 och har nu över 100 anställda
Koncernen gick även in på den brittiska marknaden 2023 genom förvärvet av Accurise Ltd. De har 32 anställda i Bristol.
Framåt vill vd John Hugosson bredda koncenens tjänsteutbud.
”De senaste åren har våra kunders systemlandskap blivit mer komplexa. Samtidigt väljer fler företag att outsourca sina företagskritiska stödprocesser. Det driver efterfrågan på vår mix av kompetens där vi levererar tjänster från löpande redovisning och lönehantering till IT-drift, system och business intelligence-lösningar”, säger John Hugosson i en kommentar. Han fortsätter:
”Vi går från att bara sammanställa siffror till att analysera, förstå och ge råd baserat på data”.
På grund av tidigare förvärv verkar bolagen i gruppen delvis under olika varumärken, men framöver vill företagsledningen skylta om och skapa ”ett ledande varumärke”.
”För att uppnå detta samlar VIEW Group alla sina norska, svenska och finska företag under ett gemensamt varumärke – VIEW Group – för att bygga igenkänning och stödja tillväxtresan.”