”Vi har ökat vår marknadsandel inom revision”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Grant Thornton ökade omsättningen med fem procent till 1 703 Mkr under det brutna räkenskapsår som slutade den 30 april.
”Vi har under året haft tillväxt primärt inom revision- och rådgivning och med starkast tillväxt i de större städerna”, skriver Grant Thornton i bokslutet.
Byrån har inom revision haft fokus på litet större kunder.
”Vi har ökat vår marknadsandel inom revision och passerat tio procent inom segmentet bolag med 10–200 anställda”, säger Joachim Linder, affärsområdeschef revision, i årsredovisningen.
Årsredovisningen innehåller även en tabell över antalet anställda på Grant Thorntons 22 kontor över hela landet. Kontoren i Malmö, Helsingborg och Umeå har vuxit medan bland annat Örebro, Jönköping och Östersund tappat medarbetare.
Efter en minskning under räkenskapsåret 20/21 ökade det totala antalet anställda under 21/22 från 1237 till 1295 personer och byrån ”har fortsatta rekryteringsplaner”. Trots att debiteringsgraden backade något till 57 procent ökade nettoomsättningen per anställd till 1,345 Mkr. Förädlingsvärdet/anställd (Förädlingsvärdet=löner och sociala kostnader plus rörelseresultat) uppgick till rekordhöga 999 000 kronor.
Detta bidrar till att rörelseresultatet i koncernen landade på 288 Mkr (kan jämföras med 266 mkr året innan). Rörelsemarginalen ökade från 16 till 17 procent.
Byrån delar ut 228 Mkr till 155 partners, vilket blir i snitt 1,5 Mkr per delägare. Vid senaste stämman ökade antalet delägare till 157, se separat artikel.
Av årsredovisningen framgår även att kundförlusterna (vanligen konkurser som gör att byrån inte får betalt) uppgick till 0,2 procent av omsättningen, vilket var en halvering från fjolåret.
När Grant Thornton nu stängt verksamhetsåret 21/22 markerar det också slutet på en fyraårig affärsplan. Byrån har haft tre fokusområden: tillväxt, hållbarhet och samverkan. Vd Anna Johnson verkar nöjd med att byrån växer tydligt igen efter pandemiåret 20/21 då tillväxten endast blev 2 procent.
”Under det senaste året har vårt fokus på tillväxt fått draghjälp av en glödhet marknad. Inom hållbarhet har vi stärkt vårt strukturkapital genom kompetenshöjning av alla medarbetare. Och inom det tredje området, ökad flexibilitet och samverkan inom företaget, har vi vässat arbetssätten som tog form i och med pandemin”, skriver Anna Johnson i bokslutet.
Hon anser att digitaliseringen har tagit stora kliv under den gångna fyraårsperioden.
”Även om vi har kontor i hela landet gör digitaliseringen att vi kan möta kunderna som ett enda företag, oavsett geografi. En medarbetare i Visby kan jobba med kunder i Luleå, Kristianstad och Stockholm. Det leder till ett varierande och lärande arbete men även nöjdare kunder, då vi kan matcha tillgänglighet med kompetens”, säger Anna Johnson.
De kommande fyra åren vill Johnson att medarbetarna i sina specialistroller ska vara mer proaktiva gentemot kund.
”Det kan handla om hållbarhet, digitalisering, compliance eller annat som vi ännu inte känner till”, säger Anna Johnson.