”Vi har fått bättre kontakt med kunderna”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Två av de branscher som pandemin slagit hårdast mot är kultur och restaurang. I september 2020 sa Kent Liljefjäll på Palmér Redovisning till Revisionsvärlden att byrån, som har 1000 klienter i kulturbranschen, då inte drabbats så hårt av pandemin. Fem månader senare kan han konstatera att inga klienter gått i konkurs.
”Bland våra kunder har jag inte sett en enda konkurs, däremot har folk behövt pausa eller lägga ner sina företag för att kunna få a-kassa eftersom det i början var otydligt hur reglerna för det skulle se ut. Men jag tror att många kommer att återuppta sin firma igen när det här är över”.
Kent och hans kollegor har fått sätta sig in i nya områden av bidragsansökningar vilket gett en tätare kontakt med kunderna.
”De vi jobbar med är oftast väldigt kreativa, de är vana vid upp-och nedgång men inte att det blir näringsförbud, vilket kulturbranschen i princip haft sedan i mars. Vi har hjälpt våra kunder mycket med stödpaket och bidragsansökningar och under året har vi fått en bättre kontakt. Det är ett lagarbete, det är lika nytt för oss som för dem att söka de här stöden, och det har gjort det här året ganska intressant”, säger Kent Liljefjäll.
Även Mattias Segerbrand, delägare på Saldo Redovisning i Stockholm upplever att kundkontakten blivit bättre. Ungefär 25 procent av Saldos klienter är verksamma inom mat och restaurang och många har fått permittera, säga upp personal eller börja köra ut matkassar och catering för att hålla igång verksamheten.
”Det har visat sig funktionellt, de håller sig flytande men mår ju inte jättebra och många gör minusresultat”, säger Mattias. ”Vi har klivit in som en sorts coach för våra kunder, för någonstans är nästan alla företagare kreativa människor som ofta har lösningarna på egen hand. Vi har suttit ner och pratat för att de själva ska komma på bra idéer, och så har vi har puttat dem i olika väderstreck så de kunnat ta de bidrag som funnits och sett vad de kunnat göra i sin egen dagliga verksamhet. Vi har inte haft någon kund som gått i konkurs.”
Saldo Redovisning själva har också klarat sig genom 2020.
”Vi som företag har landat på fötterna, 2020 var faktiskt vårt bästa år någonsin. Jag brukar jämföra vår typ av företag med Ica, alla behöver mat och alla behöver hjälp med ekonomin oavsett tid, så vi verkar i en lyckosam bransch. Men det har varit en kamp för att komma hit och vi har fått jobba med att lägga in personlighet i jobbet: Allt är inte siffror och kronor, vi måste också se till hur människan mår”, säger Mattias Segerbrand.