“Våra byråer hjälper varandra”
Slipp grundades 2014 och har i runda svängar dubblat sin omsättning varje år. I början var Slipp en digital redovisningsbyrå, men 2017 gjordes verksamheten om till ett franchisekoncept. Idag ligger fokuset på att hjälpa mindre och stora byråer med saker som digitalisering, marknadsföring, penningtvättssutiner och GDPR. Intäkterna kommer från franchiseavgifter från de anslutna byråerna.
Hur många byråer ingår i byrånätverket och hur ser samarbetet ut?
“Idag har vi 35 anslutna redovisningsbyråer i vårt nätverk. Dessa inkluderar både nystartade och etablerade företag. På vårt huvudkontor, där jag arbetar, lägger vi stor vikt vid försäljning och marknadsföring. Vi har till och med en heltidsanställd säljare som fokuserar på att marknadsföra våra bokföringstjänster till företagare som behöver hjälp med sin redovisning. Vi fungerar som en länk mellan dessa företagare och våra franchisetagare genom att matcha dem med lämpliga kunder”, säger Slipps vd Lars Olsson.
Vad för typ av kunder har ni?
“I början var våra kunder främst småföretag, men med tiden har vår kundbas förändrats. Idag jobbar vi mycket med stora kaféer och restaurangkedjor. Som Wayne’s Coffee, Taco Bar och Vapiano till exempel. Förutom detta arbetar vi med företag inom de flesta branscher.”
Varför jobbar ni med fastpris?
“Vi började redan 2014 med att fokusera på detta. En bidragande faktor är den snabba utvecklingen inom automatisering. Om man arbetar med timdebiteringar försvinner debiterbar tid, men med en fastprismodell kan man dra nytta av automatiseringens effektivitet och öka vinstmarginalerna. Det handlar inte bara om att sälja bokföringstjänster längre; det handlar om att erbjuda en helhetslösning på ett innovativt sätt, inklusive olika systemintegrationer. Så fastpris är superviktigt.”
Är det marknadsföring som är nyckeln till framgången?
“Marknadsföring är definitivt en viktig del av framgången, men i nuläget ser jag att branschen som helhet spelar en avgörande roll. Det finns många nya förutsättningar för redovisningsbyråer idag. Från penningtvättsregler till ökade kontroller och GDPR. Att driva en redovisningsverksamhet innebär inte längre bara att hantera siffror; det kräver också digitalisering, och anpassning till nya normer.”
Lars fortsätter: “Det är en betydande utmaning för mindre byråer, särskilt med tanke på att det finns omkring 23 000 byråer i Sverige, och nästan 21 000 av dem är enmansbyråer. Är man själv är det svårt att skapa utrymme för att utveckla sin verksamhet. Vi fungerar som en stöttepelare för dessa små byråer, vilket jag tror många tycker om. Dessutom finns det risker med att vara en enmansbyrå, som exempelvis vad som händer om ägaren råkar ut för en olycka eller blir sjuk. I dessa situationer kan vi stötta varandra – våra byråer hjälper varandra.”
Vill ni fortsätta växa i framtiden?
“Fortsätta växa, japp! Vi letar alltid efter redovisningsbyråer och konsulter som är duktiga och vill vara en del av slipp. Men sen tittar vi också på andra möjligheter att växa, via nån förvärvsmodell, då framförallt gällande mindre byråer.”
Intervjun gjordes med anledning av att Slipp blir Årets tillväxtsbyrå 2023 i Gävleborg. Priset Årets tillväxtbyrå delas ut länsvis över hela landet. Det går till redovisnings- eller revisionsbyråer som ökat omsättningen minst tre år i följd, drivs som aktiebolag och omsätter minst 3 Mkr. Snabbast tillväxt i länet vinner. Priset är instiftat av Revisionsvärlden och delas i år ut tillsammans med det växande byrånätverket LR Revision & Redovisning.