Revisorsinspektionen ställer nya krav på Mazars
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Mazars varnades 2018 av Revisorsinspektionen (RI) efter upprepade brister i kvalitetsarbetet. Nu har myndigheten gjort en ny kvalitetskontroll, som utmynnat i en 23 sidor lång kontrollrapport. RI har granskat både utförda revisioner och gjort en ”systembaserad” kontroll av ledningsfunktioner, system, rutiner, policyer etc. När det gäller den systembaserade kontroller anser RI att Mazars ”har vidtagit relevanta åtgärder i de delar som omfattades av inspektionens tidigare iakttagelser.”
Ändå är myndigheten inte nöjd och kräver nya åtgärder på en rad punkter. Mazars vd Marianne Sandén – Ljungberg skriver i ett mejl till Revisionsvärlden att byrån arbetar intensivt med ytterligare systemförändringar.
”Mazars inser att brister fanns och har under de senaste tre åren arbetat intensivt med kvalitetshöjande åtgärder. Detta arbete har presenterats under våra möten med Revisorsinspektionen. Inom många områden är vi klara men inte kommit så långt i implementeringen att revisorsinspektionen har kunnat se effekterna av arbetet”, skriver Marianne Sandén – Ljungberg.
Här är några områden där RI kräver åtgärder:
Penningtvätt
”Åtgärder för kontroll av kundkännedomen ska … utföras i den omfattning som behövs med hänsyn till kundens riskprofil och övriga omständigheter. Penningtvättslagen trädde i kraft den 1 augusti 2017. Mazars har först i oktober 2019 fastställt en allmän riskbedömning. Detta innebär bl.a. att Revisorsinspektionen i dagsläget inte kan se vad denna har gett för effekt i de enskilda revisionsuppdragen”, skriver RI i rapporten.
Myndigheten är heller inte tillfreds med hur Mazars revisionsverktyg fungerar på penningtvättsområdet.
”En genomgång av det nya revisionsverktyg som Mazars håller på att implementera visar att det i dagsläget inte heller där finns något steg som fångar upp kopplingen mellan Mazars allmänna riskbedömning och de bedömningar av revisionsklienterna i uppdragen som ska göras och vilken effekt det i sin tur får på kundkännedomsåtgärderna.”
Marianne Sandén – Ljungberg skriver till Revisionsvärlden att utvecklingen av det internationella revisionsverktyget blivit fördröjd.
”Eftersom utvecklingen sker internationellt och att vi därmed inte själva råder över denna process, mer än att ge feedback i test av programmets funktionalitet, kan vi inte helt på egen hand påverka implementeringstakten”, skriver hon.
Affärsrelationer
Det finns enligt RI ingen möjlighet att samköra klientregistret och register över andra affärsrelationer och anmodar därför Mazars att ”ta fram och löpande underhålla en förteckning över samtliga affärsrelationer, att använda för identifiering och bedömning av eventuella oberoendehot…”.
Marianne Sandén – Ljungberg tycker att RI på denna punkt kräver väl mycket.
”Vi är inte ett större företag än att vi har kontroll kring våra affärsrelationer kontra klientregister”, skriver hon till Revisionsvärlden.
Yrkesetik
Mazars hämtar in en årlig oberoendebekräftelse från samtliga anställda där man ska göra diverse bekräftelser om att man är oberoende i förhållande till sina revisionsklienter.
”En del s.k. avvikande svar visar att en del anställda inte verkar förstå varför vissa bekräftelser ska göras.”
Dessutom upptäckte RI att några revisorer har både styrelseengagemang och andelsinnehav i bolag som bedriver annan verksamhet än revisionsverksamhet, vilket kan vara förbjudet. I ett fall har myndigheten öppnat ett tillsynsärende.
”Revisorsinspektionen anmodar Mazars att ta fram riktlinjer för hur denna typ av engagemang ska hanteras för att säkerställa att ingen revisor som är verksam vid Mazars utövar en verksamhet som står i strid med 25 § revisorslagen.”
Visselblåsarfunktion
”På Mazars webbplats har det tidigare funnits en s.k. visselblåsarfunktion där bl.a. kunder, men även anställda, har kunnat rapportera överträdelser av nyss nämnda slag. Information som har rapporterats genom den funktionen har hamnat hos Mazars International och det har varit oklart för Mazars i Sverige hur hanteringen har skett där”, skriver RI.
Nu tycks ledningen i Sverige få tillgång till den information som eventuellt rapporteras i det internationella verktyget. RI kräver framför allt mer utbildning om visselblåsarfunktionen.
Dokumentationssystem
Enligt RI har revisorerna på Mazars använt olika sätt att dokumentera sina revisioner.
”Mazars använder … ett standardiserat revisionsverktyg med vissa anpassningar och kompletteringar. Detta verktyg är inte utvecklat för att uppfylla de särskilda krav som ställs på revision av företag av allmänt intresse eller på koncernrevisioner utan är utvecklat för att stödja revisorer som arbetar med små och medelstora företag. Verktyget har heller inte någon fullt utvecklad funktion för att säkerställa kontroll av att revisionsdokumentationen färdigställs i enlighet med god revisionssed”, skriver RI.
Mazars håller enligt rapporten på att implementera det internationella Mazars-nätverks revisions- och dokumentationsverktyg.
”Revisorsinspektionen anmodar Mazars att lägga erforderliga resurser på att implementera detta verktyg och att säkerställa att detta verktyg bl.a. är anpassat för revisioner av företag av allmänt intresse.”
IFRS
När det gäller bolag som rapporterar enligt IFRS har RI noterat att “de arbetsprogram som IFRS-granskarna har använt inte är uppdaterade med de senaste IFRS-standarderna. Den version av arbetsprogram som är äldst och som har använts är från år 2012.”
Även inom flera andra punkter vill RI se åtgärder.
”Revisorsinspektionen följer upp att vidtagna eller planerade åtgärder är tillfredställande under kommande inspektion hos revisionsföretaget”, avslutas rapporten.
Marianne Sandén – Ljungberg konstaterar att Revisorsinspektionens rapport är detaljrik och i vissa delar har ”ett tonläge som kan uppfattas som skarpt av den externe läsaren”.
Läs hela rapporten Dnr 2019-927.