Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Ny byrå i Skellefteå

Nyhet

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Fredrik Dahlberg

Fredrik Dahlberg har återvänt till Skellefteå för att tillsammans med sin gamla parhäst
Maria Lundberg starta redovisningsbyrån Dahlberg & Partner. Detta nästan tre decennier efter att han startade sin första byrå i staden.

Maria Lundberg, som äger hälften av den nya byrån, var Dahlbergs första anställda när Dahlbergs Redovisningsbyrå drog igång i början av 1990-talet. Bägge följde sedan med till PwC när byrån köptes upp 2008. Året efter började Fredrik Dahlberg på branschförbundet Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, som numera går under namnet Srf konsulterna. Han var där förbundsdirektör och vd veckopendlade mellan Skellefteå och Stockholm i åtta år.

Detta är den andra redovisningsbyrån du startar. Vilka är de största skillnaderna idag
jämfört med på 1990-talet?

“Den finns två stora skillnader. Dels, givetvis, den erfarenhet och kunskap som man nu har med sig men också de stora möjligheter som finns att digitalisera och automatisera processerna för att effektivisera och förbättra kvaliteten. Äntligen finns det möjlighet att upprätta digitala flöden. Utmaningen är att presentera det för den kundkategori som är ‘inkörda’ på analoga leveransvägar och få den att se de stora möjligheterna med digitalisering och automatisering”, säger Fredrik Dahlberg.

Hur kommer ni att skilja ut er från konkurrenterna?

“Branschen i Sverige är mycket bred vad gäller storleken på byråerna. Det finns många små traditionella byråer, några mellanstora (växande till antal) och några färre riktigt stora byråer. I våra grannländer ser det ut lite annorlunda med fler stora aktörer. Tidigt i branschens förändringsprocess hade de stora byråerna ett försprång genom att ha muskler att utveckla egna system. Nu finns det standardlösningar som är tillgängliga för stor och liten”, fortsätter han.

Fredrik Dahlberg

“Utmaningen är att plocka ihop en rätt uppsättning ‘från hyllorna’ och sy ihop den till en egen struktur. Möjligheten finns idag att få ta del av den stora byråns potential men samtidigt behålla den mindre byråns fördelar med bland annat enkelheten till förändring, kundnärhet etcetera”.

Dahlberg & Partners kundinriktning är små och medelstora företag inom de flesta branscher. Med hjälp av digitaliseringen vill byrån gå från den traditionella timprisreglerade prissättningen till fasta prisstrukturer, vilket enligt Fredrik ger en högre förutsägbarhet för kunden. Han tror att minst 80 procent av arbetsinsatsen kommer att utgöras av fasta prismodeller inom fem år.

“Det är enklare att paketera med digitaliseringen, kunden kan direkt se att de får betalt för sin insats. Med prissättning per timme är det svårare för kunden att kunna värdera vår men även sin egen insats”, säger han.

Mjukvaran som används är standardprogram från bland andra Fortnox och Wolters Kluwer. Vidare uppger Dahlberg att han gamla arbetsgivare Srf konsulterna har “mycket bra stöd till sina medlemmar för analyser och hjälp i byråarbetet”.

Hur marknadsför man en ny redovisningsbyrå bäst?

“Vi har den fördelen att vi har drivet redovisningsbyrå tidigare tillsammans och att många kunder vet vilka vi är. Sociala medier är det effektivaste sättet idag att marknadsföra sig tillsammans med närvaro i nätverk för nystartade företag”, säger Maria Lundberg.

Planerna för Dahlberg & Partner är att framöver växa med en till två nya anställda om året, om man kan hitta rätt arbetskraft.

“Svårigheten är att hitta personal, och det gäller att hitta rätt personal”, säger Maria Lundberg.

Senaste från Revisionsvärlden