Kartläggning: Allt fler poddar för redovisningsproffs
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Svenskarna lägger i snitt 20 minuter per dag på att lyssna på poddar, enligt den senaste mediebarometern från Göteborgs universitet. Det är mer än dubbelt så lång tid som de läser tryckta dagstidningar. Programvaruföretaget Wolters Kluwer hakar på poddtrenden och drar igång en ny poddserie om redovisning och redovisningsbranschen. Podden heter Move On, precis som de kundevent som Wolters Kluwer brukar anordna.
”Det finns väldigt mycket expertkunskap hos oss. Genom att lansera en podcast ser vi möjligheten att förmedla den kunskapen till ännu fler”, säger Idha Tell, kommunikationsansvarig på Wolters Kluwer.
Hon programleder podden tillsammans med och kollegan André Bodin. Det första avsnittet publicerades den 27 september och hade Good Advice-grundaren Mattias Segerbrand (tidigare Saldo Redovisning) som gäst. Ambitionen är att lägga ut ett avsnitt i månaden. Wolters Kluwer är inte ensamt om att podda om redovisningsbranschen. Sedan knappt ett år tillbaka finns Win-Win-podden som görs av Martin Grimlund, vice vd på Win-Win Ekonomi.
”Vi tycker att det finns för få forum (att hjälpa varandra, RV:s anm) i vår bransch, och vill därför bidra till att skapa det. Då många byråer i branschen är väldigt små har de varken resurser eller nätverk att själva göra detta, och därför kände vi att vi som har något av en unik position borde ta tag i detta”, säger Martin Grimlund.
Win-Win podden har hittills släppt 23 avsnitt och handlar mycket om affärsutveckling och har även tagit upp teman som teknik och mjukvara för byråer.
”De avsnitt som har flest lyssnare har ganska skilda teman. I toppen just nu återfinns ett avsnitt om hur vi arbetar med RPA (”Virtuell robot som byråkollega”) tillsammans med ett avsnitt där vi gästades av Daniel Linsten från JDG Revision (”Så bygger du en Framtidsbyrå”). Även flera avsnitt om praktikantmottagning har fått många lyssnare”, säger Martin Grimlund.
Förutom Wolters Kluwer och Win-Win gär branschorganisationen FAR två olika poddar. FAR-podden har ett brett anslag och kan ha ämnen som ”automatisering” och ”penningtvätt”. Avsnitten kommer ganska glest. FAR gör även REKO-podden, som har fokus på regler. Dessa avsnitt kommer oftare och exempel på ämnen är ”förmåner” eller ”nyheter inför bokslutet”. Dessutom har utbildningsföretaget Eduhouse en podd som görs av Annika Kämpe, auktoriserad redovisningskonsult, föreläsare och skribent. Som om inte detta vore nog gör rekryteringsföretaget Wise professionals Lönepodden, med stöd av Srf konsulterna. Lönepodden har ett brett anslag och görs av Katarina Sand, som under sju år var chefredaktör för tidningen Personalaktuellt.
Win-Win sticker ut litet bland poddproducenterna eftersom de inte har något uppenbart intresse av att hjälpa eller marknadsföra sig gentemot andra byråer.
Varför vänder ni er till redovisningsbyråer snarare än till kunder?
”Det finns redan många populära poddar för företagare och entreprenörer, och vi såg inte vad vi skulle göra bättre än de befintliga. Så våra kunder har redan poddar att lyssna på. Däremot såg vi att det inte fanns någon bra nischad podd för dem som driver en redovisningsbyrå och vill utveckla den. Vi gillar nätverkande, öppenhet och transparens och tror på att det är både roligt och givande att hjälpa varandra”, säger Martin Grimlund.
Win-Win ägs sedan drygt ett år av den finländska redovisningskoncernen Rantalainen. Är poddandet ett led i Rantalainens expansionsplaner på den svenska marknaden?
”Förberedelserna för vår podd påbörjade vi innan Rantalainen kom in som ägare av Win-Win Ekonomi, så vi hade startat oavsett ägarsituation. Men vi kommer att fortsätta podda även framöver, och eftersom Win-Wins framgång och tillväxt är en del av Rantalainens fortsatta expansion i Sverige blir ju podden indirekt en del av koncernens vidare expansion”, säger Martin Grimlund.
Poddar på svenska om redovisningsbyråer, redovisning och lön:
FAR-podden (FAR)
REKO-podden (FAR)
Lönepodden (Wise professionals och Srf konsulterna)
Win-Win-podden (Win-Win Ekonomi)
Eduhouse Podcast (Eduhouse)
Move On (Wolters Kluwer)
Texten är uppdaterad med rätt namn på André Bodin.