Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Fortnox siktar mot 12 000 byråkunder nästa år

Nyhet

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

På Fortnox kapitalmarknadsdag på torsdagen berättade vd Tommy Eklund en hel del om hur programvarubolaget ser på redovisningsbranschen.

Fortnox delar upp redovisningsmarknaden i fyra segment. En handfull jättar, ”stora” byråer med minst 10 anställda, ”medelstora” med 5-9 anställda och ”små” byråer, med upp till fyra medarbetare.

Av de allra största byråerna sägs 100 procent vara Fortnox-kunder. I segmentet ”stora” uppges 55 procent vara Fortnoxkunder. I detta segment har konsolideringen gått snabbt på senare år. Starkast ställning har Fortnox bland de medelstora byråerna, nära 70 procent av dessa byråer sägs arbeta med Fortnox. Bland de minsta byråerna uppges endast en femtedel vara Fortnoxkunder.

Tommy Eklund

”Överlag har vi tagit marknadsandelar på byråsidan de senaste tre åren”, sa Tommy Eklund.

Fortnox räknar med att det idag finns 28 000 redovisningsbyråer, siffran bygger på SNI-koder. Enligt Fortnox arbetar 9000 byråer med Fortnox idag, ambitionen är att öka den siffran med en tredjedel till 12 000 till 2025. För att detta ska lyckas måste man öka marknadsandelen hos de minsta byråerna.

Fortnox räknar med att redovisningsmarknaden totalt omsätter 30 miljarder kronor, varav byråer med över 20 anställda står för halva omsättningen. 30 miljarder är en hög siffra, i FAR:s senaste branschrapport uppskattas redovisningsmarknaden omsätta 17 miljarder. FAR räknar bort de allra minsta byråerna (många har knappt någon verksamhet) och räknar totalt med en 14 000 företag som omsätter totalt 44 miljarder kronor (siffran inkluderar redovisning, revision, skatterådgivning och diverse konsultverksamheter).

Ibland hörs en kritik att Fortnox och andra programvaruföretag växer på bekostnad av redovisningsbranchen. Men Fortnox-chefen bedyrar att relationen med byråerna är bättre än på länge.

”Vi har en tät dialog, inte minst med de största redovisningsbyråerna. Det jag vi hör och ser är att det digitala skiftet faktiskt kommer nu”, sa Tommy Eklund.

Det digitala skiftet innebär att kunderna ska arbeta själva i Fortnox system.

”För att kunna använda systemen fullt ut behöver du att bjuda in dina kunder i systemen. Det är det vi ser nu, och vi tror kommer att bli vara viktig tillväxtfaktor även framöver”, sa Tommy Eklund.

Byråerna har alltid varit Fortnox främsta säljkår. 75 procent av alla nya användare i Fortnox system kommer in via redovisningsbyråer, resten kommer in via Fortnox webbplats.

”I början fick vi framför allt in kunder via byråerna, men idag kommer 25 procent av kunderna av egen kraft via webbplatsen. Du kan köpa trafik till sajten, men det är ingen hållbar strategi över tid. Därför lägger vi mycket resurser på att bra innehåll på sajten som stödjer entreprenören”, sa Tommy Eklund.

Han nöjer sig inte med att redovisningskonsulter och entreprenörer arbetar i systemen.

”Vi vill gärna ha många användare i systemet, även ett relativt litet företag kan ha ganska många användare. Det kan förutom redovisningskonsulten och kanske en vd vara styrelse, revisor och anställda. Alla användare kanske inte ökar våra intäkter, men det stärker Fortnox position som leverantör. Antalet registrerade användare växer mycket snabbare än antalet kunder”, säger Tommy Eklund.

När det gäller företagen anser Tommy Eklund att Fortnox för några år sedan hade en tjänstepalett som var optimerad för bolag med 5-9 anställda. Sedan dess har Fortnox genom egen programutveckling och ett antal förvärv skapat en tjänstepalett som passar de flesta bolag –  utom kanske de största.

”Det vi gjort på senare år är att ta fram riktigt bra erbjudanden för mikrosegmentet, bolag med 0-4 anställda och företag med över 10 anställda. Vi ökar vår marknadsandel i båda dessa segment”, sa Tommy Eklund.

På kapitalmarknadsdagen frågade Revisionsvärlden Fortnoxchefen hur han ser på det faktum att bolagets största kunder (gissningsvis Aspia, Ludvig & Co, ECIT, Talenom etc) alla har nordiska eller internationella ambitioner, medan Fortnox ännu så länge endast verkar i Sverige.

“Det är inget större problem, hade de tyckt det hade de framfört det till oss. Programvara är en ganska liten del av de här bolagens totala kostnadsmassa. Det gör inte så mycket om det är olika programvaror i olika länder”, sa Tommy Eklund.

Senaste från Revisionsvärlden