EY får ta emot sponsorpengar från klienten SEB
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Revisorsinspektionen RI ger EY klartecken att låta revisionsklienten SEB sponsra byråns entreprenörstävling EY Entrepeneur of the Year. Enligt ett RI-beslut i somras vill en icke namngiven storbank sponsra tävlingen och utse ett vinnaren av kategoripriset “bästa internationella tillväxt”. Både EY och banken har till RV bekräftat att det rör sig om SEB.
I beslutet resonerar RI kring risken för att EY:s opartiskhet eller självständighet skulle rubbas av att ta emot sponsorpengar (3,2 Mkr för år 2020) från en klient. RI landar i att sponsringen är OK, bland annat med tanke på ”det i sammanhanget förhållandevis begränsade ekonomiska intresse som uppstår” och ”inte minst syftet med tävlingen”. Enligt EY:s webbplats ska tävlingen ”öka intresset för entreprenörskap”.
EY uppger för Revisionsvärlden att SEB sedan länge sponsrat EY Entrepeneur of the Year. När EY våren 2019 valdes som SEB:s revisor beskars samarbetet ”högst avsevärt”. Bland annat sattes flera ”motåtgärder” in, revisionsteamet frikopplades helt från eventet och sponsringsbeloppet nära nog halverades.
Under 2020 har EY, som en del av förhandlingarna för att förlänga avtalet med SEB, sökt bekräftelse från RI att det beskurna samarbetet (med tillsatta motåtgärder) är inom ramen för det tillåtna. Det har RI nu alltså bekräftat.
Av RI-beslutet framgår att parterna (SEB och EY) inte får visa varandras logotyper på sina webbplatser. Man får inte heller dela foton med den andra partens logo med allmänheten, exempelvis på Twitter eller Instagram, inom ramen för tävlingen. Byrån och banken får inte figurera tillsammans i marknadsföringsfilmer för tävlingen. För säkerhets skull måste måste banken inhämta EY:s godkännande innan den publicerar något om tävlingen på sin hemsida eller i sociala medier.
Att EY gärna vill ha in 3,2 Mkr till sin ambitiösa entreprenörstävling är lätt att förstå. Frågan är hur SEB tänker kring det hårt uppstyrda samarbetet. Hela grejen med sponsorskap brukar ju vara att sponsorn får synas i ett positivt sammanhang.
Faller inte hela mycket av idén med sponsorskap om logotyper inte får synas i exempelvis sociala medier?
”Vårt engagemang i detta handlar om ett långsiktigt samarbete som inte bara handlar om synlighet. Det är ett bra sätt att stötta svenskt entreprenörskap och att skapa goda förebilder. Vi har ett stort engagemang intern för detta, inte minst inom kontorsrörelsen, och är själva med och nominerar entreprenörer. På grund av att EY är våra revisorer så är dock detta inget vi går ut med aktivt externt, exempelvis i sociala medier eller med loggor, men det är ingen hemlighet”, säger Julia Spector på SEB:s pressavdelning till Revisionsvärlden.
Enligt RI-beslutet får inte medarbetare i revisionsteamet, eller deras chefer (chain of command) vara delaktiga i tävlingen. Det innebär att den påskrivande revisorn Hamish Mabon, tidigare EY:s vd, är portad från tävlingens Sverigefinal, som i alla fall före corona brukade hållas i Blå Hallen i Stockholms Stadshus.
”Berörda personer som inte kan vara delaktiga känner till detta och respekterar detta för att inte påverka opartiskheten”, skriver EY:s presschef Stina Gustafsson.
Dock får exempelvis EY:s vd Anna Svanberg delta i en ev. prisutdelning eftersom hon enligt Stina Gustafsson inte är utvärderande eller lönesättande chef för Mabon enligt principerna om chain-of-command.
Läs hela RI-beslutet Dnr 2020-784.