Capgemini integrerar management- och designkonsulter
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Capgemini integrerar de tre områdena managementkonsultverksamhet, digital verksamhet samt kreativ verksamhet. Det rapporterar Consultancy.
Den nya affärsenheten kallas Capgemini Invent och ska förse kunder med lösningar kopplade till “digital innovation och transformation”. Affärsenheten inkluderar Capgemini Consulting och ett antal nyligen förvärvade bolag. Totalt omfattar affärsenhet över 6 000 konsulter på mer än 30 kontor och tio kreativa studior runt om i världen.
Enheten inbegriper bland annat bolaget LiquidHub som köptes i februari för 400 miljoner pund, konsultbolaget Fahrenheit 212 och de tre designbyråerna Idean, Adaptive Lab och Backelite.
Cyril Garcia, den tidigare vd:n för Capgemini Consulting, kommer nu bli chef för Capgemini Invent. I ett uttalande uppger Garcia att han tror att Capgemini Invents blandade kapacitet kan medföra bättre anpassningsförmåga för konsultverksamheten.
Nyheten betyder även att Capgemini pensionerar sitt välkända konsultvarumärke, ett beslut som sannolikt kommer att leda till stor debatt i konsultbranschen. Varumärket var särskilt starkt på den europeiska marknaden.