Bokio växer ”när det gäller både omsättning och förluster”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Bokio ökade såväl intäkter som förluster under 2021. Det sa redovisningstjänstens grundare Viktor Stensson på ett seminarium i veckan som anordnades av nyhetssajten Breakit. Bokio har över 100 000 registrerade användare men omsatte i fjol endast 9 Mkr. Förlusterna uppgick däremot till 65 Mkr.
”Vi har vuxit när det gäller både omsättning och förluster. Men har också byggt något väldigt bra. Det är inte bara sådant som syns utåt mot användaren. Vi har även arbetat mycket med interna system för bättre säkerhet och kundkännedom”, säger Viktor Stensson.
Bokio är under uppköp av mjukvarujätten Visma. Affären tillkännagavs i mars men är ännu inte formellt genomförd. Enligt en gälla till Breakit betalar Visma en miljard kronor för bolaget, som statade som en gratistjänst och som nyligen börjat ta betalt för en många av funktionerna i den egenutvecklade mjukvaran. Viktor Stensson vill inte kommentera prislappen.
Alla ”parter verkar vara nöjda. För Visma är Bokio en bra strategisk fit. För oss tillför Visma en massa erfarenhet. De kan hjälpa oss bland annat med medcybersäkerhet. Dessutom har de en stark kassa”, säger Viktor Stensson.
Bokio kommer inom Visma att drivas vidare som ett separat bolag med eget varumärke, ledning och kontor, vilket verkar passa Bokiogrundaren.
”Jag tror och hoppas att de ska låta oss göra vår grej. Hittills har de varit bra på det”, säger Viktor Stensson.
Han avslöjar att det var Visma som kontaktade Bokio.
”Vi fick ett mejl med förslag på en lunch. Vi var inte ute efter att sälja, snarare var vi ute efter att ta in mer kapital. Men med Visma kommer vi att utvecklas ännu snabbare eftersom vi får tillgång till en rad verktyg och smarta människor som finns inom Visma”, säger Viktor Stensson.
När Bokio i fjol började att ta betalt för en rad funktioner som tidigare varit gratis drog en svekdebatt igång. Bokio har sedan starten för sju år sedan tryckt på hårt på att tjänsten är gratis, och bland annat skrivit “gratis för alltid” i sin marknadsföring. Såhär i efterhand beskriver Viktor Stensson debatten som ”en storm i ett vattenglas”.
”Det var några kunder som var missnöjda, men vi har också en lång rad kunder som har stor förståelse för att vi tar betalt. Om du betalar för en tjänst ökar chansen för att den uppdateras och utvecklas”, säger Viktor Stensson.