McKinsey lanserar nytt varumärke för klimatrådgivning
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Konsultjätten McKinsey vill hjälpa sina kunder att nå nollutsläpp under varumärket McKinsey Sustainability. Det framgår av ett pressmeddelande.
En ny webbplats är redan lanserad och enligt McKinsey är 1000 knutna till Sustainability, alltså rådgivning för att hjälpa kunderna med klimatomställningen. I Stockholm är Sara Bernow (Partner) och Tomas Nauclér (Senior Partner) knutna till verksamheten. Nauclér är till och med ”global leader” förMcKinsey Sustainability, enligt webbplatsen.
Tidigare i år förvärvades hållbarhetskonsulten Vivid Economics, med 130 konsulter, i Storbritannien, Nederländerna och USA, som ett led i att stärka klimatkompetensen.
“Vårt mål är att bli den största katalysatorn för att minska koldioxidavtrycket inom den privata sektorn”, säger avgående McKinsey-chefen Kevin Sneader och fortsätter:
“Omställningen till en utsläppsneutral ekonomi kommer att öka möjligheterna för innovation och konkurrens. De som agerar nu kommer att gynnas och vi vill se till att våra kunder tillhör de som leder den hållbara utvecklingen”.
McKinseys jobbar även med sitt eget klimatavtryck och kommer att klimatkompensera bland annat för resor.