Bostadsbolag väljer Deloitte för visselblåsarfunktion
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Allmännyttiga fastighetsbolaget Gotlandshem inför en visselblåsarfunktion som ska driftas av Deloitte. Tjänsten bygger på Deloittes internationella plattform Halo, Gotlandshem har givit den namnet Vissla. Tanken är att medarbetare, hyresgäster, leverantörer och andra ska ha möjlighet att rapportera brister och missförhållanden.
Visselblåsarfunktionen nås via Gotlandshem s hemsida. Anmälningarna tas emot av personal på Deloitte som analyserar, granskar och sammanställer informationen.
”Rapporten skickas sedan vidare till en representant på Gotlandshem som får i uppgift att undersöka ärendet ytterligare. Representanten som utreder ärendet kommer att vara opartisk i förhållande till anmälaren och de som utreds. Därefter fattas beslut om nästa steg. Det kan vara att ytterligare utredning behövs, att ärendet läggs ner, eller införande av åtgärder för att rätta till problemet”, skriver Gotlandshem i ett pressmeddelande.
Gotlandshems nya visselblåsarfunktion kan ses som en följd av uppmärksammade arbetsmiljöproblem på bolaget. I april avgick vd:n efter att anställda larmat om ”tystnadskultur, härskartekniker och lågt i tak” på bostadsbolaget.