Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Bokio fyller kassan med 35 miljoner kronor

Affär

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Fintechbolaget Bokio tar in 35 miljoner kronor i en nyemission. Flera tidigare ägare skjuter till nya pengar, bland dem riskkapitalbolaget Creandum, finansbolaget Svea Ekonomi samt Inbox Capital, ett investmentbolag som ägs bland annat av familjen Wattin. Emissionen presenteras kort efter att Bokio införde nya prisplaner. Förändringen innebär att Bokio, som i grundutförandet är ett gratis boksföringsprogram, avgiftsbelägger en rad funktioner vilket är mer i linje med bokföringstjänster som Dooer eller Wint.
Bokios vd Viktor Stensson vill varken beskriva bolaget som en bokföringstjänst eller ett redovisningsprogram.

”Vi är bredare än en bokföringstjänst. Vi vill erbjuda den infrastruktur man behöver för att driva företag. Entreprenörer ska växa med oss”, säger Viktor Stensson till Revisionsvärlden.

Bokio säger sig ha 60 000 aktiva månatliga användare. Efter lanseringen av nya prisplaner för cirka två veckor sedan har man drygt 7 000 betalande användare. De nya prisplanerna ger välbehövliga intäkter, men har kritiserats av kunder.

Har strategiförändringen varit lyckad?

”Ja. Det är jättetråkigt när folk inte är nöjda, men vi har många användare som stödjer vår a nya prisplaner. Vi går live med de nya priserna den 1 okt och jag tycker att det ser lovande ut”, säger Viktor Stensson.

Han ser nyemissionen som ett bevis på att ägarna tror på den strategiförändring som den nya prisplanen innebär. Kapitalet ska både användas till utveckling av produkten, men även till att ta nya marknadsandelar.

Hur länge räcker pengarna?

”Det beror på hur hårt vi gasar, vi vill fortsätta att växa, men vill samtidigt öka antalet betalande kunder.”

Hur många betalande användare måste ni ha för att gå runt, om ni skulle skippa tillväxten?

”Det har jag inget svar på. Vi är ett tillväxtbolag och vår strategi är att fortsätta locka fler användare, samtidigt som vi vill investera i produktutveckling.”

Senaste från Revisionsvärlden