”Sätter sina anställda i fokus när de kommunicerar”
Employer branding-rådgivaren Universum har gjort – håll i er nu – en ny rankning som visar vilka arbetsgivare som just nu lyckas bäst i sociala medier. Rankningen kallas Access Social Rankings och jämför vilka arbetsgivare som har starkast genomslagskraft på Facebook och på Linkedin. Undersökningen är baserad på aktiviteter under fjärde kvartalet av 2017.
Flera revisionsbyråer är med på den svenska topplistan som toppas av Grant Thornton, med vd Anna Johnson. Därefter kommer teknikkonsulten ÅF och byggjätten Skanska. Även Deloitte och KPMG är med på tio i topp.
Enligt Universum har Grant Thornton en effektiv kommunikation på både Facebook och Linkedin.
“I analysen är det tydligt att typen av innehåll de jobbar med går hem hos målgruppen. Grant Thornton jobbar hårt för att visa upp sina interna miljöer och sätter gärna sina anställda i fokus när de kommunicerar, något som kan ses som nyckeln till framgången”, kommenterar David Carlén, produktchef på Universums för Access Social.
Enligt Universum bör arbetsgivare som vill jobba med sitt employer brand i sociala medier mejsla ut en tydlig strategi
”Det är inte samma målgrupp som följer ditt konsumentvarumärke som ditt arbetsgivarvarumärke. Med detta så bör kommunikation och innehåll var olika baserat på målgrupp och i förlängningen kanalen. Vidare rekommenderar vi även att du ska ha en konkret plan för vad ni som arbetsgivarvarumärke vill uppnå på sociala medier, sätta KPIer och följa upp på dem”, säger Claes Peyron, Managing Director på Universum.