“Förbluffande hur mycket tid bankkopplingen sparar”
När Emma Evensson grundade Sifferservice i Hunnebostrand för 27 år sedan såg vardagen ut som för många andra byråer på den tiden – kvitton i påsar, manuellt arbete och långa arbetsdagar.
I dag arbetar Sifferservice effektivare än någonsin. En övergång till smarta digitala lösningar och användande av bankkoppling har revolutionerat redovisningsbyråns vardag. Inte bara levererar byrån sina tjänster snabbare, de kan också erbjuda en högre nivå av personlig service.
“Vi trodde aldrig att en sådan förändring var möjlig, men nu ser vi vilken skillnad det gör för både oss och våra kunder. Vändpunkten kom då en av våra kunder önskade fast pris. Min spontana reaktion var: nej, det går inte och jag satte igång att googla efter mallar och modeller utan framgång. Så hittade jag Visma Spcs branschexpert som lyckades övertyga mig att börja arbeta på ett nytt sätt,” säger Emma Evensson.
Med stöd från Visma Spcs och genom verktyg som Visma eEkonomi och Visma Skatt & Bokslut Pro, som båda ingår i helhetslösningen Smarta Byrån har Sifferservice gjort sin digitala resa. Steg för steg och genom systematiskt arbete, har företaget skapat en stabil grund för en mer effektiv och kundorienterad verksamhet.
Jobba smartare, inte mer med Visma Smarta Byrån. Upptäck hur!
Bankkopplingen – revolutionen i vardagen
En av de mest betydande förändringarna har varit införandet av bankkopplingen. Tidigare innebar hanteringen av banktransaktioner mycket manuellt arbete – kunder skickade kontoutdrag som sedan matchades för hand. Nu synkroniseras banktransaktionerna automatiskt med bokföringssystemet. De flesta poster matchas direkt mot rätt faktura och för återstående transaktioner ger systemet konteringsförslag som oftast bara behöver godkännas.
Resultatet? Tiden för att hantera banktransaktioner har minskat med upp till 90 procent. Det som tidigare kunde ta timmar att göra tar nu bara några minuter. Dessutom får kunden snabbt tillgång till uppdaterad information, och medarbetarna kan lägga mer tid på rådgivning och strategisk utveckling.
“Vi är fortfarande förbluffade över hur mycket tid vi sparar med bankkopplingen. Bokföringen går nästan av sig självt nu, och vi slipper det så ofta tidsödande arbetet att manuellt stämma av varje transaktion. Tidigare jagade vi alltid tiden, men nu har vi mer struktur. Vi kan förkovra oss, hålla oss uppdaterade och leverera rapporter mycket snabbare”, säger Emma Evensson.
Införandet av fasta priser är också en viktig del av transformationen. Det skapar tydlighet och förutsägbarhet för kunderna och gör det enklare att planera internt. Fasta priser inkluderar nu även mötestid med kunder, vilket upplevs som ett mervärde. Kunderna vet vad de kan förvänta sig och förstår när en extra kostnad kan tillkomma.
Omställningen från analogt till digitalt kan kännas överväldigande, men erfarenheten visar att det viktigaste är att börja, något som Emma Evensson instämmer i. Med facit i hand konstaterar hon att framgången ligger i att resan brutits ner i små steg.
“Låt dig inte avskräckas av att det är ett stort arbete, bara bestäm dig och ta första steget. När man väl börjat sporras man att fortsätta. Byt till Visma Smarta Byrån och våga införa fasta priser. Om jag hade förstått omfattningen från början hade det kanske känts övermäktigt, men nu är jag så tacksam att vi tog steget. Bankkopplingen, fasta priser och det digitala arbetssättet har förändrat allt till det bättre. Dessutom har vi inte tappat en enda kund, fast vi bytte affärsmodellen helt, säger hon.
5 fördelar med bankkoppling:
- Snabbare tillgång till uppdaterad information när banktransaktioner synkroniseras automatiskt med bokföringssystemet.
- Ökad transparens. Kunderna får lättare att följa sina ekonomiska transaktioner i realtid.
- Förbättrad service. Medarbetarna kan nu lägga mer tid på rådgivning och strategisk utveckling.
- Effektivare rapportering. Tack vare den automatiserade processen kan Sifferservice leverera rapporterna snabbare till sina kunder.
- Ökad kvalitet. Det digitala arbetssättet har ökat tillgängligheten. Sifferservice erbjuder alla kunder som vill tid för ett möte. Detta ger både medarbetarna och kunderna mer kvalitet i samarbetet.