Hon tar över PwC:s Experience Center
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Susanna Backman blir ny ansvarig för PwC:s Experience Center Stockholm, som är byråns varumärkes- och digitaldel. Hon kommer från rollen som Head of Experience Design och var även delägare i reklambyrån Pond innan den köptes av PwC. I samband med tillträdet kommuniceras också att Experience Center (EC) Stockholm ska användas för att förändra hela PwC:s rådgivningsaffär.
“Nu har förutsättningarna skapats för att släppa lös kraften som finns inom den stabila och professionella kulturen på PwC ihop med den snabbrörliga och kreativa spjutspets vi bidrar med … Transformation av kundupplevelsen kräver ett starkt varumärke och en positiv användarupplevelse och för att lyckas med det måste man ofta börja med insidan av organisationen, med processer, organisation, ledarskap och kultur. Detta gäller även oss själva på PwC”, säger Susanna Backman i en kommentar.
Backman har varit på PwC/Pond sedan 2011 och har har tidigare forskat på både Handelshögskolan i Stockholm och Said Business School i Oxford.
Rådgivningsaffären kring digital transformation verkar omättlig och rådande trend är att gifta ihop kompetenser inom digitalt och varumärkesfrågor med traditionell managementkonsultande. Ett exempel är att managementkonsulten Curamando köper tre bolag som kommer från reklam/varumärkeshållet: Kurppa Hosk, Animal och Keybroker med hjälp av pengar från PE-bolaget Altor, se tidigare artikel.