“Sri Lanka ‘hidden gem’ inom outsourcing”
CSC siktar på medelstora kunder och hög servicenivå.
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
I november skrev Revisionsvärlden om hur Coordea hjälper svenska bolag med ekonomiadministration genom 80 ekonomer i Nordmakedonien som arbetar i svenska redovisningssystem. Nu startar Ellen Pauli-Giertz en liknande tjänst med ekonomer baserade i Sri Lanka.
När Revisionsvärlden intervjuade Ellen Pauli-Giertz 2021 var hon en av delägarna i ekonomi- och rådgivningsbyrån PVM Finance. Nu står hon på egna ben och driver sedan sommaren 2022 Ceylon Service Center (CSC). Men det var först i november 2024 som Ellen började arbeta heltid med bolaget. Hon valde en okonventionell lösning för att komma igång med affären.
“Vi publicerade nyligen en annons i Dagens industri. Där erbjuder vi gratis implementering till det första bolaget som väljer att samarbeta med oss,” säger hon.
CSC erbjuder ekonomitjänster till företag. Konsulterna är baserade i Sri Lanka och får lokala löner. Enligt Pauli-Giertz är priset mot kund cirka 50 procent lägre än de gängse inom ekonomioutsorcning.
“Sri Lanka är lite av ett ‘hidden gem’ inom redovisning. Landet har en hög utbildningsnivå och ett starkt fokus på kvalitet.”, säger hon.
Ellen upptäckte srilankesiska ekonomer under sin tid som interimskonsult på ett IT-bolag, där hon ansvarade för att utbilda juniora konsulter från Sri Lanka inom svensk redovisning.
“Det var där jag träffade Saminda Basnayake, som äger 20 procent och driver bolaget i Sri Lanka.”
Med ambitionen att rekrytera svenska controllers och utöka teamet i Sri Lanka hoppas Ellen kunna bli en konkurrenskraftig aktör inom outsourcing för små- och medelstora bolag i Sverige. Visionen är att ta in en medelstor kund i halvårer under fem år.
“När det är uppnått har vi den omsättningen vi vill ha, då vi växer varken för snabbt eller för långsamt,” säger Ellen Pauli-Giertz.
Strategin är att knyta upp bolagen långsiktigt.
“Vi hoppas på strategiska samarbeten längre än fem år, där båda vinner på relationen. Vi får ökad omsättning och kunden får ökad servicenivå men med minskade kostnader.”
När det kommer till AI och dess påverkan på branschen är Pauli-Giertz inte särskilt orolig.
“Redovisningskonsultens roll kommer kanske att förändras, med ökat fokus på
kommunikation och kontroll”, säger Ellen Pauli-Giertz.