Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Byrå bytte namn till Otto – “några har reagerat negativt”

Nya delägare bakom varumärkesbyte i Västerås.

Intervju

För ett par månader saedan bytte Ådemark Ekonomi i Västerås namn till Otto ekonomi.

”Det har blivit ett väldigt snyggt varumärke. De allra flesta kunderna tycker att namnet är roligt, även om det är några som reagerat negativt”, säger delägaren Olivia Hedman.

En orsak till namn- och varumärkesbytet var att Patrik Ådemark, som drivit Ådemark Ekonomi sedan 2016, ville ta in två unga medarbetare som delägare: Samborna Olivia Hedman och Jakob Hörling.

”När vi blev tre var det inte längre självklart att byrån skulle heta Ådemarks”, säger Olivia Hedman.

Hon har tidigare erfarenhet från ECIT. Jakob Hörling blev delägare efter två år på Ådemark/Otto Ekonomi, som är hans första byrå.

Nya logon

”Jag har alltid älskat byråvärlden och tycker att det är en sjukt rolig bransch”, säger Jakob Hörling.

Ett annat skäl till varumärkesbytet är att delägarna hoppas att Otto ska signalera att det är en större byrå, vilket kan attrahera större kunder.

”Vi har under flera år strävat efter att få in mellanstora kunder, ofta har de mellan fem och 40 anställda. Varumärkesbytet är ett led i det arbetet. Vi tror att Otto ekonomi är ett mer attraktivt varumärke i det kundsegmentet”, säger Jakob Hörling.

Hur stor andel av era kunder finns i det mellanstora kundsegmentet idag?

”Drygt hälften. När jag tog över byrån år 2016 hade vi 100 kunder, nästan alla relativt små. Idag har vi dubbelt så många kunder, medan omsättningen femfaldigats”, säger huvudägaren Ådemark.

Hur ska man organisera arbetet på byrån för att kunna arbeta med medelstora kunder?

”Mycket handlar om att automatisera processerna så att redovisningskonsulterna slipper sitta och knacka. Då frigörs tid för att träffa kunden och ge råd”, säger Jakob Hörling.

Ni är åtta medarbetare på webbplatsen. I hur stor utsträckning har ni specialiserat rollerna på byrån?

”Vi är inte särskilt uppdelade där alla mer eller mindre gör allt. Men vi har såklart olika kompetensnivåer. Vi hoppas kunna ha en platt organisation, även när vi växer vidare”, säger Jakob Hörling.

Ni har vuxit stadigt, sju år i följd. Det senaste räkenskapsåret med hela 47 procent till 9,9 Mkr. Hur har det gått innevarande räkenskapsår?

”Vi har ett mellanår när det gäller tillväxten, varumärkesbytet och renoveringen av lokalerna har tagit mycket fokus. Nu är vi redo för nästa tillväxtkliv”, säger Olivia Hedman.

Har ni något mål för tillväxten?

”Vi vill vara 15 medarbetare år 2027.”

Och vilken är största utmaningen för att ni ska kunna komma dit?

”Rekrytering. Det är svårt att hitta medarbetare, Lösningen är att söka personlighet snarare än kompetens. Vi försöker rekrytera unga och utbilda dem internt”, säger Olivia Hedman.

Intervjun gjordes på nätverksträffen Byrålunch Västerås, där Otto tilldelades utmärkelsen Årets tillväxbyrå 2024 i Västmanlands län. Priset Årets tillväxtbyrå delas ut för sjunde året i följd – länsvis över hela landet. Det går till redovisnings- eller revisionsbyråer som ökat omsättningen minst tre år i följd, drivs som aktiebolag och omsätter minst 3 Mkr. Snabbast tillväxt i länet vinner. Priset är instiftat av Revisionsvärlden.

Jakob Hörling, Olivia Hedman och Patrik Ådemark med diplom.

Senaste från Revisionsvärlden