”Azets är för litet i Sverige”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Det är nu två och ett halvt år sedan chefen för danska Azets, June Mejlgaard Jensen, fick ansvaret även för den svenska verksamheten. Hon tycks inte ha några planer på att släppa ansvaret för Sverige. Tvärtom är hon redo för tillväxt.
”Vi har använt coronapandemin till att bygga ett bra fundament. Nu är vi redo att bygga. Vårt mål framåt är tvåsiffrig organisk tillväxt, plus förvärv”, säger June Mejlgaard Jensen när Revisionsvärlden träffar henne på det svenska huvudkontoret i Solna utanför Stockholm.
Tvåsiffrig organisk tillväxt, säger du. Men den totala marknaden för redovisning och lön växer väl mycket långsamt?
”Kanske, men den har flera ben. Vid sidan av ekonomi- och löneoutsourcing har vi bland annat rådgivning och interimsuthyrning. Vi kan växa”, säger June Mejlgaard Jensen.
Azets Insight AB, bolaget där nästan hela den svenska verksamheten ligger, krympte under början av 2020-talet. Men under det brutna räkenskapsåret som slutade sista juni 2022 vände det och omsättningen ökade från 322 till 339 Mkr. Rörelseresultatet (EBIT) ökade också, från 5,7 till 22,3 Mkr.
Hur gick fjolåret för Azets i Sverige?
”Det räkenskapsår som slutade i den sista juni 2022 var riktigt bra. Vi hade en omsättningstillväxt på sex procent och nästan fyrfaldigade resultatet. Detta trots att början på räkenskapsåret påverkades av coronapandemin.”
Är det höjda priser som ligger bakom resultatlyftet?
”Nej. Vi försöker kompensera oss för inflationen, och gör egentligen inga prisjusteringar utöver detta.”
Så vad ligger bakom vändningen?
”Vi lyckades vinna en rad nya kunder, och vi har arbetat hårt för att göra kunderna ännu mer nöjda med våra tjänster. Nöjda kunder lämnar oss inte, det är viktigt. Sedan jobbar vi hela tiden med automatiseringar, som gör processerna effektivare”, säger Azetschefen.
Det innevarande räkenskapsåret har börjat ännu bättre.
”Ser man på kalenderåret 2022 har vi tvåsiffriga tillväxttal. Att vi kunnat öka så snabbt tror jag handlar om att vi får allt nöjdare medarbetare. Vi gör regelbundna medarbetarundersökningar och nu har vi kommit upp på väldigt höga nivåer. Nöjda medarbetare ger ju nöjda kunder, det hänger ihop.”
Azetschefen anser att man i Sverige byggt upp ett ”fundament som vi nu vill bygga vidare på”, bland annat med förvärv. När Revisionsvärlden intervjuade June Mejlgaard Jensen 2020 gav hon sken av att vilka göra svenska Azets, som fokuserar på de största företagen, ofta nordiska, mer likt Azets i Danmark. I Danmark är verksamheten bredare och firman är starkare inom SME-segmentet, vilket för Azets innebär kunder med upp till 300 anställda. Den strategin verkar ligga fast.
”Vi växer inom SME och det vill vi fortsätta att göra. Vi har samtidigt en mycket stark position hos de allra största kunderna, och den vill vi så klart fortsätta att slå vakt om.”
Hur stor marknadsandel tror du att ni har i Sverige, i de segment där ni verkar?
”Jag vill inte säga någon siffra, men den är liten”, säger June Mejlgaard Jensen.
Hon nämner inte andra outsourcingjättar som Accountor eller Aspia under intervjun. I stället verkar hon jämföra Azets i Sverige och Danmark med Norska Azets, som är en bjässe med 1000 anställda och 50 kontor.
”Det är dem vi jagar”, erkänner June Mejlgaard Jensen.
Vilka prioriteringar har du framåt?
”Växt är i fokus. Vi är stolta över vad vi gjort de senaste åren och har en stolthet bland medarbetarna. Det ska vi bygga vidare på.”
Varför är medarbetarna nöjdare idag än tidigare?
”Det beror på många faktorer, vi är en sund arbetsgivare som visar att vi tror på våra medarbetare och här finns massa utvecklingsmöjligheter. Vi jobbar med en konstruktiv kultur och vi erbjuder en större flexibilitet än tidigare vad gäller hybridarbete. Vi har också befordrat duktiga medarbetare till högre positioner, snarare än att rekrytera externt. Vi ser att flera tidigare medarbetare kommer tillbaka till oss. Det är smickrande”, säger June Mejlgaard Jensen, som själv har gjort karriär inom koncernen.
Azets-chefen drev under slutet av 1990-talet en redovisningsbyrå i Herlev strax utanför Köpenhamn. Byrån blev uppköpt av Visma 2002 och Mejlgaard Jensen utsågs 2006 till chef för det som då hette Visma Services. Därefter byggde hon upp den danska Azets-verksamheten från 100 medarbetare till 350 medarbetare. Idag basar hon för över 600 personer, varav knappt 300 i Sverige, och pendlar mellan Köpenhamn och Stockholm.
Hur utvecklas er marknad i Danmark respektive Sverige?
”Den svenska outsourcingmarknaden är mer mogen, det finns en större öppenhet i näringslivet för att outsourca ekonomi. Dessutom är ju den svenska ekonomi större. Givet detta är Azets för litet i Sverige, därför vill vi växa.”
Hur ser du på konsolideringen av redovisningsmarknaden i Sverige och Danmark?
”I fjol gjorde vi några förvärv i Danmark, men framåt ser jag större möjlighet i Sverige. I Danmark finns det små redovisningsbyråer, kanske alltför små för att de ska vara intressanta för oss. Det är en omfattande uppgift att förvärva verksamheter, både ekonomiskt och resursmässigt. Därför är det en fördel om bolagen inte är för små.”
De senaste två åren har Azets öppnat ett mindre kontor i Västerås. Annars finns Azets i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, samt i Fagersta, där bolaget har en inscanningcentral.
Vill ni finnas på fler orter i Sverige?
”Att ha flera kontor är inget mål i sig. Det kan bli så om vi hittar bra byråer att förvärva. Men det kan lika gärna bli förvärv som styrker våra befintliga kontor”, säger June Mejlgaard Jensen.
Vad är det ni söker?
”Det ska var lönsamma bolag som stödjer vår befintliga outsourcingverksamhet. Det kan handla om traditionella redovisnings- eller outsourcingföretag. Men vi söker också konsultverksamheter inom systemstöd. Kanske bolag som utvecklat en systemlösning och som har egna konsulter som hjälper kunderna att få lösningen på plats”, säger Mejlgaard Jensen.
Ett bakslag i Sverige på senare år var den sanktionsavgift på hela 6,5 Mkr som Azets fick i slutet av 2021 av Länsstyrelsen. Detta på grund av bister i ”nästintill samtliga delar” av penningtvättsregelverket, se tidigare artikel.
Hur har ni ändrat rutinerna sedan dess?
”Vi har gjort massor, men faktum är att vi gjorde det mesta redan innan 2021. Bristerna är historia, systemen och rutinerna på plats sedan länge.”
Vad tycker du om boten?
”Den är historia och handlar om brister som fanns innan jag blev vd.”
Är myndigheterna lika nitiska i andra länder?
”Jag kan bara uttala med om Danmark och där är myndigheterna också mycket uppmärksamma. Men där har vi inte fått någon bot”, säger Mejlgaard Jensen.
Hon nämner att systemen mot penningtvätt och för att hantera personuppgifter korrekt är en av de saker hon hoppas kan locka andra byråer att ansluta sig till Azets.
”Regelverken är samma för stora och små, och det blir dyrare och dyrare att följa dem”, konstaterar June Mejlgaard Jensen.