Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Var stolt över din kompetens

Analys

Att förflytta redovisningskonsultrollen mot att bli mer rådgivande är en diskussion som har pågått länge. Men trots att insikten om fördelarna med en sådan förflyttning inte är ny låter genomförandet vänta på sig. Orsakerna är intressanta att analysera, men ännu mer spännande är att resonera kring vad vi kan göra åt det.

För det första behöver ansvaret spridas mer inom verksamheterna. Det är inte bara chefens uppgift att tänka på att integrera rådgivning i erbjudandet. Se till att även nyanställda och praktikanter är väl medvetna om att det proaktiva, konsultativa perspektivet är en central del av uppdraget. Sätt upp lagom utmanande, tydliga mål för varje medarbetare. Det kan till exempel vara att se över en kunds val av regelverk under året eller att undersöka om du kan hjälpa en kund att få en mer detaljerad resultatuppföljning under det närmaste halvåret. Om vi fokuserar på de digitala verktygens roll i det hela är min bedömning att befintliga system ofta kan nyttjas mycket bättre. Vad finns det för affärsmöjligheter i era boksluts- eller skatteprogram? Kom ihåg att rådgivningstjänster kan säljas in även om det som föreslås inte ligger inom ramen för just din kompetens. Skatt är exempelvis ett område med väldigt stor potential när det kommer till att sälja rådgivningstjänster. Med lite inventering bland medarbetarna på byrån går det ofta att hitta lösningar. Det finns även stöd att få på skatteområdet. Ett exempel på det är Wolters Kluwers tjänst Skatteinformation, där några av landets ledande skattexperter kan kvalitetssäkra svaren, så att du som konsult kan känna dig trygg i din dialog med slutkunden.

En annan aspekt av de digitala verktygen är att det ibland finns ett visst motstånd. En del konsulter menar att slutkunden inte är mogen att ta emot rapporter digitalt eller förstå olika typer av analyser. Så kan det säkert vara ibland, men för det mesta tror jag att det är att underskatta kunden. Då anser jag att det är konsultens uppgift att ta kunden i handen och se till att den blir redo! Väljer du bort digitala verktyg är det som att säga nej till möjligheten att skapa större kundnytta, göra mer affärer och hamna högre upp i värdekedjan.

Jag vill uppmana alla som arbetar inom skatt och redovisning att vara stolta över sin kompetens. Att en arbetsuppgift går snabbt och enkel för dig att genomföra betyder inte att kundvärdet är lågt. Snarare tvärtom. Det är hög tid att du blir den rådgivare du har alla möjligheter att vara. Börja där du står och använd de verktyg du har på bästa möjliga sätt.

Det är viktigt att du tar ledningen och är proaktiv i att vinna ny mark och hitta fler affärsmöjligheter genom rådgivning. De digitala verktygen gör det möjligt att bredda ditt erbjudande och sälja fler tjänster. Nu är det upp till dig att dra nytta av de förutsättningar som finns tillgängliga!

Camilla Einarsson, Produktspecialist, Wolters Kluwer TAA Scandinavia

Åsikterna i krönikan är skribentens egna. Vill du också skriva en krönika i Revisionsvärlden? Mejla!

 

 

Senaste från Revisionsvärlden