Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Så etablerar sig KPMG (och andra byråer) i Metaverse

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Näringslivets hype kring Metaverse växer allt starkare och även revisions- och redovisningssfären börjar etablera sig i den virtuella världen, som upplevs bäst med 3D-glasögon på huvudet. För några veckor sedan rapporterade Revisionsvärlden om att programvaruleverantören Wolters Kluwer köpt virtuell mark i Metaverse-plattformarna Decentraland och Somnium Space. Denna text handlar om hur och varför två revisionsbyråer är på plats; KPMG och den amerikanska revisionsbyrån Prager Metis.

Just nu är det inte glasklart vad bolagen ska i Metaverse att göra, men ledningarna för teknikföretag som Apple, Google och Microsoft verkar tro att Metaverse med tiden ska utvecklas till något som är lika betydelsefullt som själva World Wide Web, vilket innebär att många vill etablera en närvaro redan nu.

Termen “Metaverse” kommer från science fiction-författaren Neil Stephensons bok “Snowcrash” från 1992, som sedan plockades upp av Metas (f.d. Facebooks) vd Mark Zuckerberg som en term för att beskriva sin syn på vart internet är på väg. Det är svårt att hitta en exakt definition – särskilt en som det råder bred enighet om – men Metaverse verkar i allmänhet beskriva en uppslukande virtuell värld och de platser där den korsar den fysiska världen. I en sådan tolkning kan Metaverse omfattar många olika saker, från rollspel online till videokonferenser via Zoom, Teams eller Meet.

Metaversumet består av ett växande antal utrymmen eller plattformar inriktade på konst, teknik eller bara social interaktion. Några av de största plattformarna heter Decentraland, Illuvium, Sandbox, Axie Infinity och Cryptovoxels. Oavsett Metaversums exakta karaktär har näringslivet på kort tid blivit mycket intresserat av det. En nyligen genomförd undersökning från PwC visade att 67 % av (storbolags-) cheferna är aktivt engagerade i Metaverse-projekt och ytterligare 20 % rapporterar att de “undersöker saken”. Detta trots att endast nio procent använder någon Metaversemiljö.

Jerry Eitel som avatar

Revisionsbyrån Prager Metis chef för Metaverse, Jerry Eitel, anser att revisorer i allmänhet går dit affärerna finns, vilket är orsaken till att hans egen byrå vill vara är närvarande. Prager Metis specialiserar sig på underhållningsbranschen och då denna bransch är särskilt aktiv i Metaverse var det logiskt att byrån också var där. Prager Metis säger sig bland annat ha hjälpt sprittillverkaren Absolut Vodka att etablera sig.

Den långsiktiga planen för byråns närvaro i Metaverse är att byråns varumärke ska förknippas med den virtuella världen, så att när exempelvis skattefrågor oundvikligen börjar dyka upp där, kommer de naturligt att vända sig till Prager Metis, är tanken.

“Det kommer att finnas skatteproblem i hela Metaverse. Vi kommer att säga: ‘Kom till oss med dina skattefrågor, vi kan skatter, vi kan krypto’ Dessa frågor kommer att finnas med i allt vi gör”, säger Jerry Eitel till Accounting Today.

Verklige Jerry Eitel

En stor byrå som också etablerat sig i Metaverse är KPMG. Amerikanska och kanadensiska KPMG öppnade tidigare i år en “metaverse collaboration hub”. Cliff Justice, ansvarig partner på KPMG i USA, tror att Metaverse så småningom kommer att skapa helt nya affärsmodeller för hur produkter och tjänster levereras på marknaden.
Justice ser paralleller till 1990-talet, då få verkligen förstod vad internet var och hur det kunde användas för affärer. En revisionsbyrå som skaffade en webbplats på den tiden kanske möttes av skepticism från kollegor. Men några år senare blev en webbplats plötsligt obligatoriskt för alla seriösa företag. Justice tror att samma sak kommer att ske med Metaverse.
Både Prager Metis och KPMG kom in i Metaverse på liknande sätt. De startar i Metaverse-miljön “Decentraland” och gick till en marknadsplats som handlar med “tomtmark”. Priserna för denna virtuella egendom varierar kraftigt; vissa tomter kan köpas för drygt 100 000 kronor, medan andra kostar miljontals dollar.
Nästa steg är att anlita någon som kan utforma Metaverse-utrymmen, alltså de virtuella byggnader som ligger på den virtuella marken. Prager Metis vände sig till en designer som går under användarnamnet Tangpoko.

När en designer hade anlitats överförde Prager Metis programmeringsrättigheterna till Tangpoko, som inte bara byggde anläggningen utan även fyllde den med föremål som virtuella tavlor, möbler och andra inredningsdetaljer. Hon gav också allmänna råd till företaget om hur man navigerar i Metaverse. Jerry Eitel medgav att denna process var mer omfattande än vad han först trodde.

KPMG-chefen Justice säger sig ha betalat ”en avsevärd summa pengar” på att starta upp, och anser enligt Accounting Today att “du får vad få vad du betalar för”- i Metaverse, precis som för webbutveckling.

“Man kan köpa marken och bygga något mycket enkelt och billigt, och många företag just gör det. Eller så kan man bygga en fungerande anläggning med avatarer etc. Precis som med en webbplats, ju mer funktionalitet, ju mer innehåll, ju rikare och djupare webbplatsen blir, desto mer resurser krävs för att bygga den, vilket driver kostnaden”, säger han.

Cliff Justice

Prager Metis arbetar för närvarande med att skapa kontakter genom att vara värd för och sponsra evenemang. Senast höll byrån en modeshow där man annonserade för sina tjänster.
Eitel uppger att byrån planerar ett månatligt återkommande event; “Prager Metis Presents in the Metaverse” där man kommer att bjuda in konstnärer och artister.
KPMG:s Cliff Justice ser Metaverse som en plats för samarbete med kund och menar att det finns saker som kan göras i den virtuella verkligheten som är omöjliga i den fysiska. Det kan handla om demonstrationer av konceptuella distributionskedjor, fabriksmodeller eller sjukhus. Han tror att Metaverse, när det mognar, kan förbättra sådant utvecklingsarbete dramatiskt.

“Du kan visualisera koncept och ta med kunderna i det, utan att behöva bygga ett fysiskt rum”, säger han.

Han ser också potential för rekrytering och utbildning, särskilt för yngre medarbetare. Han tror att den nya generationen revisorer redan är bekanta med att bygga virtuella världar i spel som Roblox, och i takt med att Metaverse förbättras kommer dessa medarbetare att vara de som verkligen förstår området. I framtiden kan Justice tänka sig att KPMG kommer att annonsera jobb, rekrytera talanger och utbilda medarbetare i en virtuell miljö.

Senaste från Revisionsvärlden