Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Ludvig & Co:s besked utmanar Freedom Group

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Ludvig & Co köper snabbväxande Five Accounting men lovar att Göteborgsbyrån får driva verksamheten vidare som eget bolag och under eget varumärke. Det tolkar jag som en direkt utmaning mot redovisningskoncernen Freedom Group. Freedom är just nu Sveriges troligen snabbast växande redovisningskoncern. Den senaste halvåret har de tillkännagett fyra förvärv. Det är kanske inte en uppseendeväckande hög siffra, men man ska veta att andra förvärvande bolag; ECIT, Ludvig & Co, Accountor, Rantalainen och Azets är koncerner som omsätter en eller flera miljarder kronor årligen, medan Freedom Group uppskattningsvis omsätter 300 Mkr på årsbasis (baserat på rätt gammal uppgift från ordförande Henrik Rättzén).

Freedom Group skiljer sig från de andra storförvärvarna genom inte använda sitt koncernvarumärke mot kund. Henrik Rättzén beskrev förvärvsmodellen såhär i fjol:

”Vi vill att entreprenören äger sin lokala marknad, behåller sitt kontor och sitt varumärke. Samtidigt får du hjälp att professionalisera och digitalisera verksamheten.”

Att låta de säljande byråerna behålla varumärket har kanske varit Freedom Groups största fördel i förvärvskampen, flera kommentarer från säljande byråer tyder på detta. Nu öppnar Ludvig & Co för att tillåta att fler förvärvade byråer behåller den gamla skylten. I alla fall om den förvärvade byrån har ”stark tillväxt, digitala arbetssätt och ledare som vill förändra branschen”.

I den aktuella affären med Five Accounting uppger Ludvig-chefen Fredrik Backman att hela ägarskapet i Five har gått över till Ludvig & Co. Utan att gå in på detaljer skriver Backman att parterna hittat modell som ger Five Accountings ledning “starka incitament att fortsätta utveckla bolaget och samtidigt bidra till koncernens utveckling”. Modellen uppges ge “bred handlingsfrihet och självständighet” för den anslutande byrån samtidigt som den “drar nytta av styrkan i en stor koncern”.

“Vi ser att detta är ett koncept som tilltalar många och räknar med att ansluta fler spännande bolag framöver. Den viktigaste drivkraften för utveckling är trots allt att ledarna i bolagen känner engagemang och framtidstro på det vi bygger tillsammans”.

Modellen är ny, men det kan vara värt att påminna om att Bokoredo, Ludvig & Co:s första förvärv efter att Altor blev huvudägare 2018, aldrig bytt varumärke utan drivs vidare som ”Bokoredo – en del av Ludvig & Co”. Under en period var Bokoredo och dess grundartrio så inflytelserik inom Ludvig att det nästan såg ut som om Bokoredo köpt Ludvig, inte tvärt om.

Samtliga storförvärvarna som nämns ovan har utvecklat koncerngemensamma processer och i vissa fall egna programvaror/byråstöd som styr redovisnings- och lönekonsulternas arbete.

Ett par av dem (Freedom Group och Talenom) har även egna redovisningsprogram för de mindre kunderna. Även Accountor har en omfattande programvarudel med ekonomisystemet Procountor, samt en systemlösning för små kunder, Accountor Online.

Samtidigt väljer andra stora spelare som Ludvig & Co och Aspia att använda standardprogram för bokföring, främst Fortnox. Även ECIT:s Jens-Oskar Göransson är i en intervju tydlig med att deras strategi är att använda standardlösningar för bokföring (men kanske egna program inom lön).

När Ludvig öppnar upp för att – i alla fall i undantagsfall – tillåta förvärvade byråer att behålla varumärket, blir Freedom Groups ”erbjudande” till redovisningsbyråerna mindre unikt. Kanske är det inställningen till bokföringsprogrammen (egna eller standardprogram) samt betalningen (kontant eller mix mellan kontakter och aktier), som främst skiljer storförvärvarna åt.

Martin Hammarström

Chefredaktör

Senaste från Revisionsvärlden