Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

”Lätt att inse varför bolaget slopar gratisversionen”

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

När man tittar på Bokios växande förluster är det lätt att inse varför bolaget helt slopar gratisversionen av sitt bokföringsprogram. Jakten på registrerade användare är slut, nu försöker man konvertera så många användare som möjligt till betalande kunder. Resten tappar man, oavsett vad det kostat i marknadsföring att få dem att registrera sig.

Prismässigt lägger sig Bokio i linje med betal-konkurrenterna i sitt grunderbjudande – 299 kronor/månad för bokföring, fakturering och lön.

Bokio ägs av Visma och med beslutet att slopa Bokios gratiserbjudande finns det inom Visma inget gratisprogram, i alla fall inte i Sverige. Programvarujätten har flera varumärken inom koncernen. Speedledger erbjuder bokföringsprogram för enskild firma för 199 kronor/månad, då ingår dock inte fakturering och lön. Visma E-ekonomis programpaket Smart kostar i dagsläget 249 kr/mån.

Aktiebolag som anser att Bokios grundtjänst är för dyr går troligen till Dooer, programvarubolaget som startats av Sam Nurmi. Dooers app för att bokföra själv är fortfarande helt gratis att använda, men fungerar som sagt endast för aktiebolag. Nurmi har två varumärken i sin koncern, Dooer heter ekonomiprogrammet medan Voitto är en redovisningstjänst. Enskilda firmor kanske går till Wrebit, med vd David Wengbrand, vars grundtjänst Bas är gratis.

Trots att Bokios förluster borde avskräcka är det inte omöjligt att fler kan komma att ge sig in i gratismatchen. I Finland har redovisningsjätten Talenom utvecklat en egen ekonomimjukvara, TiliJaska. Den erbjuds i sin enklaste version gratis och utgör en integstjänst för kunden, som förhoppningsvis sedan först blir betalande TiliJaska-kund och sedan betalande Talenom-kund.

Det kniviga är att erbjuda en gratistjänst som är så bra att den lockar användare utan stora marknadsföringskostnader och samtidigt så dålig att många över tid konverterar till betalande kunder.

Martin Hammarström

Chefredaktör

Artikeln är uppdaterad

Senaste från Revisionsvärlden