Kontakta varje kund – det är nu vi måste agera
I spåren av Coronakrisen är det mycket oroliga tider i det svenska näringslivet och de flesta företag och deras ägare har en otroligt besvärlig situation. Ni har hört det förut men jag kommer att säga det om och om igen. För det är precis just nu vi behövs som mest, och då menar jag alla vi som idag arbetar nära kunderna med deras ekonomi, löner och rådgivning. I nöden prövas vännen säger man ju, men för oss är det våra konsult och rådgivarinsatser som prövas, och vi står inför en av våra största utmaningar att hjälpa våra kunders företag att överleva på kort och lång sikt.
Det är nu vi ska och måste agera
Det är inte ett alternativ att inte agera i detta svåra läge, oavsett om du arbetar hemifrån eller på jobbet. Vi har alla ett ansvar och nedan räknar jag upp ett antal saker vi alla måste göra. När krisen så småningom avtar kommer din aktivitet under krisen att bedömas starkt av dina kunder.
1. Kontakta varje kund. Du kan kundens affär och tillsammans kan ni göra en lägesanalys av hur kunden har drabbats och vad som förväntas ske inom de kommande dagarna och veckorna.
2. Gå igenom kundens likvida situation och planera tillsammans med kunden vad som är möjliga och lämpliga åtgärder framåt.
3. Diskutera och ge råd till kunden vilka olika saker som bör åtgärdas, både avseende intäkter och kostnader. Vilka kostnader kan man avstå? Vilka stöd och anstånd kan utnyttjas? Klarar företaget flera lån på längre sikt?
Jag är övertygad om att du kommer att få uppskattning för att du tar initiativ och visar att du vill hjälpa dina kunder, inte bara med att redovisningen ska bli rätt och lämnas in i tid utan också genom att vara det stöd som många företagare nu uppskattar mer än någonsin. Någon som har tid att se deras problem och kan komma med förslag som kan avgöra hela företagets överlevnad. Och kanske även ekonomin för ägarens familj för lång tid framöver.
Vi har kunskapen, vi har bra nätverk och vi måste agera för att rädda våra kunder och deras framtid – nu kör vi!
Roland Sigbladh
Förbundsdirektör Srf konsulterna
Detta är en gästkrönika. Vill du också skriva en krönika i Revisionsvärlden? Mejla oss!
Branschen Klarar Corona är en artikelserie om hur Sveriges redovisnings- och revisionsbyråer tacklar coronakrisen och konjunkturavmattningen. Artiklarna i serien är upplåsta och fritt tillgängliga för alla tack vare stöd från Wolters Kluwer och NVR, Sveriges ledande aktiebok online, Bolagsstiftarna och Forma Bolagsjuridik.
Partnerföretag eller -organisationer har inget inflytande över artiklarnas innehåll. Har din byrå vidtagit särskilda åtgärder eller gjort något för drabbade kunder? Tipsa oss! Läs mer om Branschen Klarar Corona och hitta fler artiklar i serien här.