Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Redovisningsbranschens skuggsida i blixtbelysning

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Åtalet mot kunden som misstänks för att ha misshandlat sin redovisningskonsult är sorgligt och unikt. När jag läste polisförhören påmindes jag om hur olika förutsättningarna är i redovisningsbranschen, kanske en självklarhet för dig som är redovisningskonsult.

Det finns en grupp kunder vars företag inte går särskilt bra, deras förståelse för redovisning är låg och fiffel i verksamheterna legio. Vissa av kunderna är kanske rena brottslingar. Deras företag kan vara små eller stora.

Jag känner inte närmare till den stackars blåslagna redovisningskonsulten och eller dennes kunder. Men jag vet att det i alla konsultbranscher finns attraktiva och mindre attraktiva kundsegment och olika typer av konsulter som kämpar om uppdragen. Själv jobbade jag under några år som konsult inom PR- och kommunikation. Min uppdragsgivare var ofta de börsnoterade kundernas kommunikations- och IR-chefer, men jag strävade efter att få tillträde till vd:arna och styrelserummen.

Det hände att jag arbetade för mindre företag, som ofta saknade egen kommunikationsavdelning. Det var roligt att arbeta med de små kunderna. Jag som konsult kände mig duktig, ibland inbillade jag mig att jag var oumbärlig. Ofta var det mer krångel att arbeta mot de de fina börsbolagen, men kanske mer krävande och utvecklande.

De min erfarenhet är att att de fina och de mindre fina kundernas behov är ganska lika, men lösningarna och kvalitén på konsultens arbete kan variera stort. En duktig konsult med fin kund kan ta bra betalt.

Martin Hammarström

Chefredaktör

P.S. Har du blivit hotad av någon kund? Gör vår läsarenkät.

Senaste från Revisionsvärlden