Dyrt eller billigt?
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
PwC:s senaste årsredovisning avslöjar priset IK Investment Partners betalade för Aspia, men det är för tidigt att säga om 1,6 miljarder kronor är dyrt eller billigt eftersom inga resultatsiffror för Aspia-verksamheten redovisas. Att döma av PwC:s kommentarer kring hur pengarna från försäljningen hanteras tycks redovisningsdelen i alla fall gått med vinst.
PwC-delägarnas upplägg att sätta av 75 procent av Aspiapengarna till ett förvaltningsbolag smeta ut utbetalningen över tre år är säkert (som PwC säger) ett sätt att kunna investera offensivt, samtidigt som de utdelningarna hålls på ”en god nivå” (vilket kanske betyder allra minst 2-3 Mkr per delägare och år).
Det kan säkert också fungera som ett sätt att hålla kvar delägare. Det finns dock ett par frågetecken kring att antalet delägare i PwC i somras, i samband med Aspiaförsäljningen, minskade från 239 partners den 30 juni till 222 idag.
Nio delägare, med chefen för Business Services Magnus Eriksson i spetsen, försvann till Aspia (och blir delägare där i stället).
Tio personer, varav sex kvinnor, valdes in som nya delägare.
Enligt PwC beror nettominskningen med nästan 20 personer på individuella orsaker och en ”anpassning utifrån den nya strategiska inriktningen”. Kanske anser man att partnergruppen blivit för stor, eller så tar man in en större partnerkull nästa år, när den ”strategiska omfokuseringen” satt sig.
Martin Hammarström
Chefredaktör