Byråerna programvaruföretagens viktigaste säljkår
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Det finns ett utbrett missnöje hos redovisningskonsulterna med programvaruföretagen eftersom man (med rätta) misstänker att de tar intäkter från redovisningsbranschen. Samtidigt finns en frustration hos programvaruföretagen med att redovisningskonsulterna fortsätter att arbeta med en obegränsad mängd analoga kunder i alltmer avancerade program, till en fast kostnad.
Byråerna är viktiga för programvaruföretagen, inte minst som säljkår. Därför är det svårt att höja priset gentemot byråerna. Särskilt så länge det finns bokföringsprogram som är gratis.
Fortnox nya provisionstrappa (se artikel) tycks vara ett i raden av försök av programvaruföretaget att få redovisningsbyrån losta ytterligare småföretag in i systemen, alltså analoga kunder som idag överlåter i princip hela sin ekonomi till redovisningsbyrån.
Redovisningsbyråerna med många pappersbaserade eller analoga kunder vet att de arbetar på ett ineffektivt sätt. Men om de hjälper kunden in i de digitala systemen innebär det att delar av de intäkter som idag går till byrån i stället går till programvaruföretag.
I Vismas senaste marknadsrapport finns en analys av marknaderna för redovisning respektive redovisningsprogram. De ses som kommunicerande kärl. Redovisningsbyråerna omsatte i fjol uppskattningsvis 20 miljarder kronor, medan bokförings- och affärssystemen omsatte cirka 5 miljarder kronor. År 2030 spår Visma att rollerna är ombytta. Affärssystemen omsätter 20 miljarder kronor medan redovisningsbyråerna halverat omsättningen till 10 miljarder kronor.