Är byråledare ekonomer och företagare?
Jomen så är det väl, nog är redovisningsbyråledare ekonomer? Åtminstone tänker säkert byråns kunder att det är så, det är liksom ett av skälen till att man vänt sig till byrån och litar på byråledaren. Byråledaren borde väl tänka ekonomiskt, ha koll på det som påverkar ekonomin i ett företag och ha förståelse för vilka åtgärder och beslut som krävs för att förbättra ekonomin i ett företag.
Och samtidigt är byråledaren företagare (de flesta byråledare äger sin byrå) och bör därför fungera på samma sätt som andra företagare gör. Dvs, ha en drivkraft att maximera företagets lönsamhet och tillväxt.
Här gör jag en kort paus för reflektion. För är vi verkligen överens om min inledande beskrivning av en byråledare? Agerar alla byråledare i Sverige på det sätt man kan förvänta sig av en ekonom och en företagare? Ser vi en tydlig drivkraft hos alla byråledare att maximera byråns (byråledarens egna företag) lönsamhet och tillväxt?
Nja, så är det nog inte tyvärr. Många byråledare är väldigt duktiga på att hjälpa sina kunder att nå lönsamhet och tillväxt, men inte lika duktiga på att ta den egna byrån i den riktningen. Jag säger inget om man kanske inte vill maximera tillväxten eftersom det för med sig utmaningar när man växer. Men att inte ha drivkraften att jobba för ökad lönsamhet för den egna byrån, ja det är för mig en gåta.
Som ekonom och företagare förstår man vad som driver lönsamhet. Man ser vad som funkar för konkurrenter/kollegor i branschen, man kan räkna och kalkylera, man förstår att effektiva processer och rutiner leder till tidsvinster och besparingar, osv.
Det är alltså egentligen inget konstigt eller orimligt eller halsbrytande med att lyckas höja den egna byråns lönsamhet eller att få den egna byrån att växa. Facit finns redan. Tittar vi på de redovisningsbyråer som går riktigt bra, samtidigt som de har väldigt nöjda kunder, så är det tämligen enkelt att se vad som behöver göras.
Jag kan ge flera bra exempel på byråer med höga vinstmarginaler (30-40% – ja, det är helt sant). Samtidigt som de har trogna och nöjda kunder. Hör av dig till mig så ska jag koppla ihop dig med någon av dessa byråledare (jag väljer någon som jag vet är riktigt trevlig, trots sina framgångar, och som bjuder generöst på råd och tips).
Notera att jag pekade på att man har både hög vinstmarginal och nöjda kunder, för det anser jag är det främsta måttet på framgång. Vad gör då dessa byråledare för att få sina byråer så lönsamma? Ja, självklart handlar det t ex om automation och digitaliserade processer där kunden och byrån samverkar och fördelar jobbet. Där alla på byrån jobbar så lika som möjligt med alla uppdrag, smidiga och sömlösa processer oavsett vilka system byrån använder. Vi pratar också om den perfekta mixen för prissättning, både fasta priser (för de löpande uppdragen och vissa specificerade uppdrag) och transaktionsbaserade priser när byrån själv har kostnader per transaktion. Samt debitering per tidsenhet vid behov, t ex vid viss rådgivning. Och vi pratar om tydligt fokus på kompetensutveckling för byråmedarbetarna.
Inget hokus pokus alltså. Bara ekonomi och företagande. Och en byråledare är väl ändå ekonom och företagare?
Ulf Bokelund Svensson, VD
Björn Lundén AB
Åsikterna i artikeln är skribentens egna. Vill du också skriva en gästkrönika i Revisionsvärlden? Mejla oss!