View Ledger investerar i programvara för reklambyråer
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Redovisningskoncernen View Ledger investerar i Check, en ny programvara utvecklad i första hand för reklambyråbranschen. Check är integrerat mot Fortnox och innehåller bland annat tidredovisning, attestering, projekthantering och fakturering.
”Vi har identifierat ett behov på marknaden för ett system som riktar sig mot projektstyrda verksamheter, som använder sig av olika prismodeller och som önskar ett enkelt, snyggt och användarvänligt gränssnitt. Xledger, som vi också är återförsäljare av, lämpar sig väldigt bra för lite större projektstyrda företag eller bolag med hög komplexitet vad gäller bolagsstrukturer, valutahantering, stora transaktionsvolymer etc. Men för en kund i en projektorienterad verksamhet som saknar den komplexiteten har vi inte haft ett bra alternativ. Tills nu”, skriver Joseph Mogefors, vd View Ledger i Sverige, i ett pressmeddelande.
Han tror att Check kan fungera även utanför kommunikationssektorn och kanske även utanför Sveriges gränser. Tanken är att medarbetarna på reklambyrån endast ska arbeta i Check.
”Andra liknande system som vårt kanske gillas av ekonomerna, men vi har utgått från reklambyråns vardag och medarbetare. Vi har velat sätta projektledarna och kreatörerna i centrum. Äntligen kan en byråchef få bra koll på den faktiska byråintäkten från projekt ända ner till individnivå, månad för månad”, säger Markus Tiburzi, delägare i Check som varit med och skapat systemet. Han har även drivit kommunikationsbyrån Oh My.
Han vill inte säga hur stor del av Check som View Ledger köper eller vad de betalar, men säger att det handlar om en “minoritetsandel”. Mogefors koppas att View Ledger kan “bidra med en hel del både från systemsidan där vi har erfarenhet från vårt eget BI-verktyg Insera/Insight samt erfarenhet från att vara återförsäljare av andra system” samt självklart från ekonomisidan.
“Av den anledningen önskar vi även vara med på Checks resa från ägarsidan och inte ‘bara’ som återförsäljare”, skriver han.
Joseph Mogefors hoppas att Check kan ge byrån en fördel gentemot andra redovisningsbyråer när det gäller reklambyråer som kundgrupp.
“Vi har många kunder inom reklam och kommunikation som upplever att de inte har haft lösningar som passar dagens sätt att arbeta, och användarnas krav på att det ska vara enkelt att förstå och arbeta i”, skriver han.
Det fanns en föregångare till Check som skrotades i början av 2020. Därefter har man byggt nytt system som har körts skarpt med ett tiotal pilotkunder sedan januari 2021.
”Vi har haft tre utvecklare på heltid som har arbetat med Check och tagit in andra kompetenser efter behov”, säger Markus Tiburzi, som hoppas att View Ledgers investering ska hjälpa Check att expandera.
“Vi har utvecklat systemet och känner att det är redo att möta marknaden. Vi har anställt en säljare, som också gått in som delägare”, säger Markus Tiburzi.