Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Talenom vill föra över 80 procent av kunderna till egen ekonomiplattform

Nyhet

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Sedan den finländska redovisningskoncernen Talenom införde sin egen mjukvaruplattform i Finland har rörelsemarginalen där trefaldigats. Nu vill börsbolaget göra om tricket i Sverige, där marginalen (EBITDA) ligger kring 11 procent. Det sa koncernchefen Otto-Pekka Huhtala i samband med att han presenterade rapporten för det tredje kvartalet. Frågan är om Talenoms egenutvecklade ekonomisystem, som under hösten börjat introduceras i Sverige, håller måttet i jämförelse med exempelvis Visma och Fortnox.

”Det är för tidigt att säga hur vår plattform tas emot och jämfört medexempelvis Fortnox. Men min erfarenhet är att de flesta kunder använder det redovisningssystem som byrån rekommenderar. Vår mjukvara har kanske färre funktioner, men i gengäld är den väldigt lätt att använda, det är vår huvudsakliga konkurrensfördel”, säger Otto-Pekka Huhtala.

Huhtala säger att man i Sverige börjat att introducera den egna plattformen till kunder som själva arbetar mycket litet eller inte alls i systemen. Han uppskattar att 80 procent av de svenska Talenomkunderma tillhör den kategorin och att dessa relativt lätt kan föras över dem till det egna systemet.

”De resterande 20 procenten kanske fortsätter att arbeta i andras system”, säger Otto-Pekka Huhtala.

Talenom hävdar att flödena blir effektivare och automatiseringsgraden högre i egna system. En annan fördel– ur Talenoms perspektiv – är att de kan ta intäkter som idag går till exempelvis Visma eller Fortnox.

Talenoms aggressiva förvärvsstrategi – först i Finland och nu i Sverige och Spanien, ska ses mot bakgrunden av att man vill vara den första digitala molnplattform som kunderna läs sig att använda. Han drar en parallell till skogsindustrin, där många skogsarbetare är märkeslojala med antingen Stihls eller Husqvarnas motorsågar.

”Kunder väljer plattform nu, när man väl valt är det trögt att byta”, säger Otto-Pekka Huhtala.

Det är mot den bakgrunden man ska se raden av svenska förvärv, inklusive Mazars verksamhet inom redovisning och lön.

”I Finland gör vi inte längre så många förvärv, marknaden är litet överhettad. I Sverige verkar det vara ganska bra klimat. Vi förvärvar byråer till cirka 4-6 gånger rörelseresultatet”, säger Otto-Pekka Huhtala.

På kort sikt vill koncernen alltså fortsätta att förvärva svenska byråer, men på längre sikt är strategin att växa i huvudsak organiskt och att fokusera på att få kunderna att gå över till Talenoms egna ekonomisystem.

”När vi implementerat vår egen mjukvara kommer vi att öka rörelsemarginalen i Sverige”, säger Otto-Pekka Huhtala.

Läs även Revisionsvärldens intervju med Huhtala från augusti. Transparens: Talenom sponsrar under hösten Revisionsvärldens nätverksträff Byrålunch.

Senaste från Revisionsvärlden