Mazars om RI:s kritik: Mycket har vi redan fixat
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
I flera år har Revisorsinspektionen varit efter Mazars för diverse brister i kvalitetsarbetet. Redan 2016 krävde RI att Mazars styrelse skulle ta ett helhetsgrepp om kvalitetsfrågorna. År 2018 varnades själva byrån p.g.a kvalitetsbrister. Nu har Revisorsinspektionen (RI) gjort en ny kvalitetskontroll och man är fortfarande inte helt nöjd. Myndigheten har “identifierat vissa brister i de ledningsfunktioner, system, rutiner och policyer som har byggts upp inom Mazars. Åtgärder behöver vidtas för att kraven enligt gällande kvalitetsnormer ska uppfyllas”, skriver RI.
RI har gått igenom Mazars övergripande system för kvalitet och dessutom kontrollerat tre revisionsuppdrag för bolag på reglerad marknad. RI vill att Mazars nu gör en egen analys av grundorsakerna till bristerna, en s.k. root-cause analysis.
“Revisorsinspektionen följer upp att vidtagna eller planerade åtgärder är tillfredställande under kommande inspektion hos revisionsföretaget”, skriver RI i rapporten.
Mazars vd Mikael Fredstrand uppger att många nya rutiner redan är på plats hos Mazars.
“Slutsatsen i deras rapport är att vi har åtgärdat de synpunkter de har haft vid tidigare granskningar men att vi har ytterligare några åtgärder kvar att vidta. Min bedömning är att de senast identifierade iakttagelserna från RI till väsentliga delar redan är beaktade inom byrån genom införandet av nya rutiner”, skriver Mikael Fredstrand till Revisionsvärlden.
Han pekar på att Mazars från den 1 maj får förstärkning av nya bolagsjurist Sara Orback, som närmast kommer från branschorganisationen FAR. Se tidigare notis.
“Vi är väldigt glada över att få välkomna Sara till byrån. Hon kommer att arbeta med regulatoriska frågor och fortsätta utveckla våra rutiner kring compliance”, skriver Mikael Fredstrand.
Länk till RI:s kvalitetskontrollsrapport.