Fortnox förtydligar om marknadsandelar
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Affärssystembolaget Fortnox reviderar uppgifter om marknadsandelssiffror som gavs på en kapitalmarknadsdag i maj. Detta efter att Financial Times ifrågasatt siffrorna.
Fortnox klargör nu att marknadsandelssiffrorna hos redovisningsbyråerna egentligen gällde försäljningen av en specifik produkt, Digital Byrå, som används av ungefär hälften av programvaruföretagets redovisningsbyråkunder.
Digital Byrå är ett vertyg som erbjuds Fortnox så kallade ”Byråpartner” och ger redovisningskonsulten en överblick över sina löpande uppdrag, att-göra-lista samt automatiska notiser.
Finanschefen Roger Hartelius säger till Financial Times att uppgifterna från kapitalmarknadsdagen speglade Fortnox interna mål och presenterades för investerarna “utan onda intentioner”.
Fortnox delar upp redovisningsmarknaden i fyra segment. En handfull jättar, ”stora” byråer med minst 10 anställda, ”medelstora” med 5-9 anställda och ”små” byråer, med upp till fyra medarbetare.
Här är de nya siffrorna:
- Fem största byråerna: 100 procent uppges vara Fortnox-kunder.
- Stora: 80 procent.
- Medelstora: 82 procent.
- Små: 35 procent.
Källa: Financial Times.