”Vi vill inte försköna vårt erbjudande”
PwC lyfts fram som ett case tillsammans med bland andra Klarna, Microsoft och Volvo i den nya boken “Drömarbetsgivaren” av Svante Randlert. Boken har undertiteln, “10 budord för att få medarbetare att vissla på väg till jobbet” och helt enkelt en handbok för chefer som vill bli förstahandsvalet hos dagens, samt morgondagens, medarbetare.
Revisionsvärlden ställde några frågor till PwC:s HR-direktör Katarina Roddar med anledning av boksläppet.
Vad kan PwC kan lära andra företag när det gäller att bygga ett starkt employer brand?
”PwC tror på att ha en äkta och nära dialog utan att försköna vårt erbjudande. Varje år rekryterar vi cirka 400 studenter direkt från universitet och högskolor. Eftersom konkurrensen är hård på talangmarknaden lägger vi stort vikt vid att utveckla goda relationer med kandidater redan under deras studietid”, säger hon och fortsätter.
”För att kommunicera med en bredare målgrupp arbetar vi aktivt med vår digitala närvaro. Via vår Facebooksida PwC Karriär, berättar vi om PwC som arbetsplats och delar medarbetarberättelser. Via Instagram kommunicerar vi kring vår kultur och hur vardagen på PwC kan se ut.”
Har ni betalat pengar för att vara med i boken?
”Nej.”
Ni hade 18 procents personalomsättning i fjol. Är det OK för en drömarbetsgivare?
”Vi rekryterar de bästa talangerna på marknaden. De är nyfikna och hungriga på att lära sig nya saker. Att dessa personer är attraktiva även för andra arbetsgivare är en självklarhet. Samtidigt har vi högkonjunktur i Sverige och en trend med en rörlig arbetskraft och global konkurrens.”
Er vd Peter Nyllinge har sagt att även de som slutar på PwC i efterhand ska känna att den bästa delen av karriären var hos er. Känner era alumner så?
”Det är det definitivt många som gör. Många ser tiden hos oss som en fantastisk språngbräda för sin fortsatta karriär. Vi har dessutom många medarbetare slutar hos oss och gör något annat under några år men som sedan väljer att komma tillbaka.”
Vad är det de saknar hos PwC?
”Tidigare PwC medarbetare vittnar om att de framförallt saknar sina duktiga kollegor som man arbetat tillsammans med och haft roligt ihop med. Andra vittnar om att de saknar alla utvecklingsmöjligheter på PwC genom att vi har en sådan bredd i vår verksamhet och tillsammans med många spännande kunder ger det en unik möjlighet till utveckling varje dag.”
Vad är det de inte saknar?
”PwC genomför årligen en medarbetarundersökning där våra medarbetare uttrycker sina åsikter om att arbeta på PwC. Vår senaste undersökning visar att medarbetarna är stolta över att arbeta här och skulle rekommendera PwC som en bra arbetsplats.”
Boken har getts ut av Ekerlids förlag.