Accenture UK testar VR i kampen om nyexaminerade
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Nyexaminerades problemlösningsförmåga ska testas med Virtual reality (VR) och Augmented reality (AR)-teknik när brittiska Accenture rekryterar. Det är konsultjättens senaste giv i kampen om de främsta talangerna, rapporterar Consultancy.
En av simulationerna som jobbsökarna ställs inför är att gå in i en egyptisk grav och lösa en rebus med hieroglyfer. Ett annat test är att sköta ett konferenssamtal med en kund från en digital framställning av ett Accenture-kontor.
En talesperson för firman uppger att den traditionella rekryteringsprocessen för nyexaminerade graduates förlitade sig mycket på formella intervjuer som tenderade att framkalla inövade svar samt favorisera en viss typ av kandidat.
Med denna nya rekryteringsprocess anser konsultfirman att man säkerställer att alla kandidater utvärderas endast på talang. Detta oavsett bakgrund, hudfärg eller kön.
Accenture rapporteras sedan länge ha hjälpt kunder med AR och VR, bland annat projekt för BMW och Jeep. I fjol förvärvade Accenture även VR-bolaget Mackevision, som utvecklar så kallade Extended reality-lösningar för kunder. Det är ett samlingsnamn för de två teknologierna och blandningen Mixed reality.