“Vi tar med våra erfarenheter från Sverige till Norge”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Aspia får en plattform för tillväxt i Norge genom köpet av Prokuria Polar, se separat artikel. Aspias vd Ola Gunnarsson säger till Revisionsvärlden att köpet gör att Aspia kan erbjuda en bättre helhetslösning för bolag verksamma i både Sverige och Norge.
”Vi har redan idag ett nordiskt erbjudande men med det här förvärvet kan vi erbjuda en rad nya tjänster i egen regi”, säger Ola Gunnarsson.
Affären är den första med nordisk koppling efter 2018. Då förvärvades lönespecialisten DLN Payroll Services som var ett svenskt bolag med huvudkontor i Stockholm och som även hade kontor i Köpenhamn, Oslo och Vasa.
Varför tog det nästan fem fem år innan ni tog det här steget?
”Det har tagit en tid innan förutsättningarna varit på plats. Vi har nu en stabil organiskt tillväxt och vi har byggt en fungerande affärsmodell. Nu kan vi ta med våra erfarenheter i Sverige och ha nytta av dem i Norge”, säger Ola Gunnarsson.
Det sägs ibland att Norge ligger före Sverige i konsolideringen och de ligger långt framme i digitaliseringen. Varför väljer ni Norge när ni nu vill expandera utomlands?
”Aspia har kommit långt, så vi har relevanta erfarenheter. Vi tror inte att någon i Sverige slår oss på fingrarna när det gäller digitalisering. När det gäller konsolidering är det riktigt att det tidigare gjorts en del affärer i Norge, men de senaste två åren har det inte hänt så mycket. Det finns fortfarande väldigt många byråer.”
Är Prokuria Polars kunder större eller mindre än den genomsnittliga Aspia-kunden?
”Kanske något mindre i Norge, men det är ingen större skillnad.”
Vilken typ av byråer kan ni tänka er att förvärva i Norge framöver?
”För oss på Aspia är det viktigt att förvärva kompetens som tillsammans med oss bildar basen för vår tillväxtresa. Vi är inte enbart ute efter att förvärva volym (kunder, Revisionsvärldens anmärkning). Vi söker byråer som liknar Aspia helt enkelt. Bolag som är på samma resa som oss kopplat till utveckling av kunderbjudandet, arbetssätt och digitalisering och som kan bygga tillväxt tillsammans med oss”, säger Ola Gunnarsson.