”Vi arbetar aktivt för att få in större kunder”
Började med pizzerior – nu siktar Jönköpingsbyrån på restaurangkedjor.
Kompanjonerna David Örnek och Patrik Lejman startade D&P Accounting i Jönköping år 2016
”Jag och David jobbade på en ekonomiavdelning på ett byggföretag. Vi hade ganska lite att göra, chefen ville göra det mesta själv. Vi var rastlösa och det var på en lunch vi bestämde oss för att starta D&P Accounting”, säger Patrik Lejman.
I början drevs verksamheten från David Örneks kök och den första kunden var hans bror, som driver en pizzeria i Gislaved. Byrån utvecklades långsamt.
”Vi arbetade båda kvar på byggföretaget på dagtid och skötte byrån på kvällarna. Efter en tid gick jag ned till halvtid och kunde lägga mer tid på byrån, sedan tog vi in en praktikant. Så småningom kunde vi säga upp oss båda två”, säger Patrik Lejman.
Patrik Lejman hade då arbetat med ekonomi i närmare 20 år, medan David Örnek var på sitt första jobb efter examen. David Örnek är dessutom 20 år yngre än Patrik Lejman, men de gick in i firman som jämbördiga partner.
”Jag stod för erfarenheten, han för kontakterna. David har ett väldigt stort kontaktnät”, säger Patrik Lejman.
I början var nästan alla kunder restaurangverksamheter.
”Det väldigt många små pizzerior, tack vare Davids kontaktnät. På senare år har vi aktivt arbetat för att få in större kunder. Bland annat hjälper vi flera restaurangkedjor”.
Varför strävar ni mot att få in större kunder?
”De större lyssnar oftare på våra rekommendationer, det är min erfarenhet. De små är inte lika lyhörda”, säger Patrik Lejman
Hur stor andel av era kunder är restaurangföretag idag?
”Vi skulle säga mellan 40 och 50 procent.”
Ni är sju medarbetare på webbplatsen och ökade under det senaste räkenskapsåret omsättningen med 27 procent till knappt 8 Mkr. Hur har det gått därefter?
”Vi fortsätter att växa och kommer att omsätta 9-10 Mkr under innevarande räkenskapsår. Dessutom förvärvade vi en byrå i Gnosjö för tre år sedan, som drivs som ett separat bolag. Inkluderar vi den verksamheten ligger omsättningen över 12 Mkr.”
Kan ni tänka er fler förvärv?
”Ja, om vi ska komma vidare i den takt vi haft hittills måste vi nog göra förvärv.”
Så vad har ni för tillväxtmål nu?
”Målet är att byrån ska omsätta 20 Mkr om tre år. Både jag och David gillar utmaningen det innebär att växa.”
Ni startade vid Davids köksbord, nu vill ni omsätta 20 Mkr. Vilka krav ställer det på ert ledarskap?
”Hittills har jag och David tagit alla beslut tillsammans, men för någon månad sedan bildade vi en ledningsgrupp, som förutom vi två består av ytterligare två medarbetare; Ingela Hansson och Nina Shamon, vår första praktikant”, säger Patrik Lejman.
Intervjun gjordes på nätverksträffen Byrålunch Jönköping, där D&P Accounting tilldelades utmärkelsen Årets tillväxtbyrå i Jönköpings län 2024. Priset delas ut för sjunde året i följd – länsvis över hela landet. Det går till redovisnings- eller revisionsbyråer som ökat omsättningen minst tre år i följd, drivs som aktiebolag och omsätter minst 3 Mkr. Snabbast tillväxt i länet vinner. Priset är instiftat av Revisionsvärlden.