”Som byrå har vi inte drabbats så mycket – ännu”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Kent Liljefjäll är entreprenör och hade en lång musikkarriär innan han började på Palmér Redovisning, som då drevs av Lars-Göran Palmér. Sedan 2016 är Kent Liljefjäll vd och ägare för byrån som specialiserar sig på kulturbranschen. En stor del av deras 1500 klienter jobbar inom produktion.
”Vi har väldigt många men små klienter. Vi jobbar med enbart småföretagare, vi har ungefär 900-1000 enskilda firmor inriktade mot kultur. Det är artister i alla former men ännu fler musiker som skriver låtar till artisterna, och folk som sköter ljus och ljud”, berättar Kent Liljefjäll.
Under våren har coronakrisen ställt byrån inför frågor den aldrig arbetat med tidigare. Flera av kunderna har tvingats se sina verksamheter mer eller mindre stängas ner.
”Livescenen för i år är körd och kulturbranschen har i princip haft näringsförbud sedan mitten av mars. Många har försökt få hjälp med A-kassa, vilket visat sig vara rent helsike. Enskilda firmor har verkligen blivit åsidosatta i det här, för om man driver enskild firma jobbar man kanske inte som en klassisk företagare utan man har det mest som ett verktyg för att kunna ta ut sin lön. Det känns som att man från politiskt håll inte riktigt har sett det så, utan istället tänkt att alla företag som finns är uppbyggda som exempelvis Volvo”, säger Kent Liljefjäll.
Hittills under 2020 har Palmér Redovisning landat på fötterna. Eftersom kunderna oftast är just enskilda näringsidkare är konkurser inte så vanligt förekommande, men Kent ser en skillnad under kommande året.
”Det finns absolut de som fått dra i handbromsen och velat göra en avbetalningsplan eller så, men vi har inte drabbats så mycket – ännu. Jag ser däremot att vi kommer att få någon form av nedgång till våren då vissa av kunderna kommer att lämna in en tunnare pärm än vanligt, vilket ger oss färre arbetstimmar. Som byrå har vi inte blivit drabbade ekonomiskt, men det säger jag med tillförsikt, för håller det här i sig och man inte öppnar upp till nästa år heller kommer jag nog att bli orolig över hur kundstocken kommer att se ut”, säger Kent Liljefjäll.
Han ser fram emot att hjälpen för enskilda firmor blir starkare och att livescenen kommer igång, men trots att våren visat vilken sårbarhet en specifik bransch kan drabbas av, ser han ändå flera fördelar med att rikta in sig mot just kulturarbetare.
”Det är sällan vi behöver marknadsföra oss, snacket går bland musiker och kulturmänniskor att vi finns och det är jag också väldigt ödmjuk till, att det kommer in kunder utan att vi behöver göra jättemycket. Många byråer säger att de inte har så stor koll på det här med musik, men jag tycker att redovisning är rätt likt, oavsett vilken bransch man riktar sig mot”.