Storbanker vill sälja kunddata med ny tjänst
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Sex storbanker ska sälja och dela kundkännedom med varandra för att motverka ekonomisk brottslighet som penningtvätt och terrorfinansiering. Tillsammans har bankerna startat bolaget Invidem för ändamålet, rapporterar Computer Sweden.
Dessutom ska insamlade kunddata säljas externt till exempelvis revisorer.
”Att känna sin kund har blivit en kärnfråga för de flesta företag som arbetar med finansiella transaktioner. Regleringarna ökar och kostnaderna för att göra fel kan bli mycket höga”, skriver Invidem i ett utskick och fortsätter:
”I takt med att allt större fokus läggs på KYC [Know Your Customer reds. anm.], ökar även kraven på de företag som behöver lämna omfattande mängder information, ofta vid upprepade tillfällen och till flera olika bankrelationer.”
Rent praktiskt ska bankerna standardisera och centrera data om olika individer. Invidem har startats av Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken och Danske Bank samt DNB.
Bankerna själva blir kunder till systemet men det finns en uttalad ambition att även kunna sälja informationen till revisorer, försäkringsbolag, spelbolag och fastighetsmäklare. Invidem ska hämta information från publika tredjepartsleverantörer som Bolagsverket. Kunderna själva ska kunna verifiera och ändra den information som hämtats in.
”Vi kommer ha samtycke för att säkerställa att vi kan hämta in informationen och att den är korrekt. Vi börjar med fokus på företag och den information som företagen måste lämna till bankerna”, säger Marit Bø Bornstein vd på Invidem till Computer Sweden.
Lanseringen väntas ske nästa år.